רדיו יוּבל   רשימת דיוור תנאי שימוש (קולמוסנט ©) הרשמה עזרה מקלדת יוּבל

הנך מזוהה כ-    , להרשמה / התחברות לחץ כאן

תאריך: 27/01/2006 19:30:42
מאת:
 אלי אשד 
נושא: חוזה החור באוזון: איציק גלעד לכנסת

 
חוזה החור באוזון: איציק גלעד לכנסת
 
 

 
יצחק גלעד הוא סופר ותסריטאי שהתמודד על ראשות מפלגת "שינוי" כנגד סופר אחר, יוסף לפיד, וכמעט ניצח. ולרגל הבחירות המתקרבות הנה ראיון עם איש רב פעלים זה שבין השאר חזה את החור באוזון, הקדים בשנים רבות את הספר צופן דה וינצ´י ויצר את סדרת הדרמה "כסף קטלָנִי".

גלעד הוא איש רשימת "שינוי" מראשי "המורדים" במפלגה זאת שהביאו בה למהפכה. הוא רץ למקום עשירי ברשימת "שינוי" לכנסת. כפי שהדברים נראים כעת המפלגה שבכנסת הקודמת הכניסה 15 מנדטים קרסה למעשה וספק אם אף תעבור את אחוז החסימה. גלעד בכל אופן יצא כנגד שלטון היחיד של לפיד וכמעט ניצח אותו בבחירות  הפנימיות במפלגה למרות היותו מועמד בלתי ידוע. רק 20 קולות הפרידו בין לפיד שקיבל 87 קולות (51% מכלל הבוחרים) ואיציק גלעד שקיבל 67 קולות (39%). מכיוון שהנבחרים בשינוי זקוקים ל-50% מקולות הבוחרים, הרי שהתוצאה של לפיד היא גבולית ביותר. אכן תוצאה מדהימה למועמד כמעט בלתי ידוע.  אבל בבדיקה מסתבר שגלעד הוא אדם מעניין בהחלט. בעברו (וגם בהווה) הוא סופר ותסריטאי ומפיק מה שהפך את ההתמודדות בינו ובין לפיד להתמודדות פוליטית היחידה כיום בין שני סופרים .

ותחילה כמה  פרטים ביוגרפיים על האיש והתופעה:

יצחק גלעד נולד בשנת 1949 בפתח-תקווה. שירת בחיל השיריון, נפצע בפעולת כראמה בירדן (1968) והשתחרר בדרגת סגן. נסע ללמוד רפואה בבולוניה, איטליה. אחרי חמש שנות לימודים, אותם מימן מעבודות מזדמנות כמאבטח על אוניות של "צים" וממכירת תכשיטים מדלת לדלת, חלה תפנית דרמטית בחייו: אלמנה איטלקייה עשירה, שבעלה המנוח היה בעל חברה מובילה לציוד תעשייתי, התאהבה בו והפכה אותו שותף לחיים ולעסקים. בתוך זמן קצר הפך הצבר מפתח-תקווה לאיש-עסקים, ולדבריו גילגל מחזורים של עשרות מיליוני דולרים. אבל הדבר שאותו הוא באמת אוהב, זה לא עסקים וגם לא פוליטיקה אלא כתיבה ויצירה, והוא חיבר מספר לא מועט של ספרים.
 
גלעד: כל מה שכתבתי עליו עד עכשיו התגשם גם אם הוא נראה דמיוני לחלוטין, זה כנראה היעוד שלי לחזות דברים מראש לפני התרחשותם ולכתוב עליהם.

עד היום הוא חיבר מספר רב של ספרים רובם מותחנים בדיוניים ובהם עסק בנושאים חדשניים שבהם הוא מתעניין כמו בהנדסה גנטית ובעב"מים.

הדמיון הפורה והסקרנות הטבעית בהם ניחן, הציתו בו את התשוקה לכתיבה. עד כה כתב קרוב לעשרים ספרים, שהמכנה המשותף לכולם הוא שילוב בין מציאותי ובדיוני, עובדות ופרשנות אישית מקורית. רמת הכתיבה משאירה מקום רב לשיפור אבל  אי אפשר לקחת מגלעד את זה שיש לו רעיונות בהחלט מעניינים. מתוך העשרים האלו יצאו לאור עד כה ארבעה: שלושה מהם בעברית ואחד באיטלקית וכל ספר שלו יצא ב1000 עותקים שלטענתו כולם נמכרו.

הוא מספר שספריו הראשונים שראו אור באיטליה, עוררו סקרנות רבה. בעקבותיהם הוזמן גלעד לראיונות ברשתות הרדיו והטלוויזיה האיטלקית, בין היתר בתוכנית הראיונות הפופולארית של מאוריציו קוסטנצו.

נביא השמדת האוזון

ספרו הראשון של גלעד היה, החור באוזון (הוצאת המחבר, 1981). זהו מותחן בדיוני שחזה את השואה האקולוגית הצפויה מהיווצרות החור בשכבת האוזון. סיפור על טייסי ניסוי אמריקניים סקרניים מדי, סוכן חרש בולגרי שרוצח באמצאות מטריה מורעלת קטלנית ומשקפת תיאטרון קטלנית עוד יותר, מדען גאון ישיש ומטורף סוכן חשאי שמנסה למנוע את השמדת האוזון על ידי המדען המטורף. וכן חור ענק שנוצר בשכבת האוזון. בספר העולם מגיע לקיצו, כדור הארץ מתפוצץ כתוצאה מהחורים באוזון. הספר יצא בארץ באופן פרטי וכל המהדורה אזלה. גלעד תירגם אותו גם לאנגלית וצרפתית אבל לא מצא מו"ל.
 
גלעד: הספר על החור באוזון נכתב ב-1971 כשאף אחד אחר עוד לא העלה את הרעיון של חור באוזון בדעתו, ויצא לאור בשנת 1982. ותדע אני על החורים באוזון דיברתי עוד בתיכון שאותו סיימתי בשנת 1967. אני חלוץ הדואגים,נביא החורבן של האוזון.

הספר התבסס על התפיסה שלי שכדור הארץ הוא יצור חי ונושם ואנחנו הורסים אותו והוא מתקן את עצמו. אנחנו מקבלים עכשיו שורה של אזהרות שאם לא נישמע להן כדור הארץ יפעיל את הצעדים הסופיים שלו ואנחנו ניעלם. וזה כבר קרה בעבר בכוכב אחר. אגב הספר אפילו התגלגל לספרייה הבינלאומית של סוכנות החלל האמריקנית (NASA), ששלחה את אחד ממדעניה לאיטליה, כדי לדלות ממני מידע על הספר. היום ידוע שהחור באוזון אכן גורם נזקים גדולים שכן המחסור באוזון שמסננן את הקרינה המסוכנת המגיעה מהשמש עלול לגרום להתחזקות במקרים של סרטן העור ולהתגברות הקרינה הרדיואקטיבית על כדור הארץ.

אני טוען שבגלל החורים במעטפת האוזון מתגברת לא רק הקרינה ללא סינון על פני כדור הארץ אלא גם יש בריחה של זרמי אוויר מן האטמוספרה החוצה, מה שמביא להתגברות סערות הוריקנים שיטפונות ושאר אסונות טבע. כל מה שחווינו בשנים האחרונות. יש גם שינויים מוזרים וקפיצות מוזרות במזג האוויר. אין חורף וקיץ מוגדרים, איפה שצריך להיות קר נעשה חם ולהפך.
 
א.א.: ומה אתה חושב הולך להיות?

גלעד: אני חושב שעם ערעור מאזן הכוחות בין כדור הארץ ומעטה האטמוספרה סביבו ישאף החומר החי בתוך כדור הארץ להתפרץ החוצה. תחילה במקומות שבהן שכבת הקרום דקה יותר, ואחר כך איפה שהקרום עבה, עד להתפרצות הסופית הגדולה.  אני מקווה שזה יקרה אחרי. בכל אופן התחזית שלי המקבילה לזאת של נוסטדרמוס סוף העולם יהיה רק בסוף האלף השלישי לספירת הנוצרים. אז עוד יש לנו זמן.

א.א.: ומה אתה חושב הפיתרון למצב כזה?

גלעד: מה שעושים עכשיו [כמו] הפסקת השימוש באירוסולים שבאמת תרם לצמיחת החור באוזון זה כמו נתינת אספירין לחולה סרטן. מה שצריך לעשות זה לפוצץ פצצות אוזון באטמוספרה שישחררו אוזון נקי. זה היה הפתרון שהצעתי בספר, כמובן הבעיה לפתח פצצות נקיות שישחררו רק אוזון ושלא יהיו  רדיואקטיביות.

ותדע זה כבר אירע בכוכבים אחרים לפני כדור הארץ. אנחנו לא הראשונים. אני חושב שבמקור באנו מכוכב אחר בספינות חלל. אני לא מאמין באבולוציה של דרוין. אני זוכר איך ישבתי באי גלפגוס שבו ישב דרוין כשפיתח את תורת האבולוציה שלו ואמרתי לא, לא יכול להיות. לא יכול להיות שמוצא האדם מהקוף. יכול להיות שמוצא הקוף הוא מהאדם והוא סוג של מוטציה . אגב אני חושב שבעתיד בני האדם ייצרו אבולוציות חדשות על כוכבי לכת אחרים באמצעות שיבטים והנדסה גנטית .

אצות קטלניות

בשנות השמונים כתב גלעד ספר שהופיע רק באיטלקית בשם אצות רומן מתח ריאליסטי שהתריע מפני תופעה אצות חדשות מזן בלתי מוכר עד אז, שהתפשטו בחופי איטליה והים אדריאתי. בספר תיאר גלעד את האצות כתוצר של זבל גרעיני שהושלך לים. בספר האצות הם מפגע אקולוגי קטלני בים האדריאתי, הגובל במזרח איטליה מפגע המפיל חללים. העקבות מוליכים אל ברית-המועצות. שהפכה את הים לפח האשפה של הפסולת הגרעינית שלה.
 
גלעד: האצות האלה הופיעו לפתע בים האדריאתי והפכו אותו למגעיל מאוד אנשים התרחצו בים ולפתע חשו חומר דביק ומגעיל, האצות. היום ידוע שהם היו תוצר של זבל רדיואקטיבי שהגוש הסובייטי המתפורר השליך אז בים בדרך להטלה בחופי אפריקה. 

בספר אני מספר איך האצות גורמות למחלה גנטית מוזרה והתברר שזה קרה גם במציאות. בעקבות פרסום הספר, שנכתב באיטלקית והופץ בחנויות הספרים באיטליה, התקשרו אלי רופאים ומנהלי מחלקות בבתי חולים אלי ושאלו אותי מאיפה יש לי את הפרטים המדויקים האלה. הגיעו אלי אפילו נציגי אירגון איכות הסביבה העולמי WWF ותיחקרו אותי על מקורות המידע שלי כדי לברר אם הספר מבוסס על פרטים תיעודיים. כשאמרתי להם שהכל בדיוני הם נרגעו ואחר כך קיבלתי מהם מכתב תודה.  מאז עד כמה שידוע לי האצות נעלמו ואולי נוקו בידי הממשלות האחראיות, לך תדע מה באמת קרה שם.
 
עטיפת הספר "אצות" באיטלקית 
ספרו הבא פרנסואה 3.6.4.9 (הוצאת ב. ליכטנפלד, 1983) עוסק בגלגול נשמות. זהו רומן מתח על אדם שהשתלטה עליו נשמה של מת (דיבוק) והוא יוצא למסע נקמה באויבי האיש המת. לפי התזה (הלא בדיוק מקורית) של גלעד נשמות בני אדם מתגלגלות גם בבעלי חיים.
 
גלעד: זהו נושא שאני לא מאמין בו אבל כתבתי את זה כאילו אני כן מאמין בגלגול נשמות ובמחקר של המקורות גיליתי שנשמה לא יכולה לחזור לעולם שבו היא כבר חיה אחרת יהיו לזה תוצאות הרסניות אז כתבתי סיפור שבו זה כן קורה .
 

צופן מגילת הצלב

אולי ספרו הידוע ביותר של גלעד הוא מגילת הצלב (הוצאת דגל, 1991) שבו חוקרים ישראליים מגלים בין המגילות הגנוזות מגילה שנכתבה בידי ישו הנוצרי בעצמו ושכל הסיפור על משיחיותו של ישו היה תוצאת מזימה של הממסד היהודי שיצאה מכלל שליטה.  כתוצאה מתגליות מדהימות אלה שהם חומר נפץ הן לנצרות והן ליהדות הופכים הגיבורים מושא למרדף בידי הכנסייה שלא רוצה לחשוף את האמת על מוצאה שהרי חשיפת תוכן המגילה עלולה לזעזע את אושיות הנצרות, דבר שמדרבן גורמים שונים לעשות כל מאמץ על-מנת להשמידה. מזכיר לכם קצת את, צופן דה וינצ´י, רב המכר הענק של דן בראון? אבל הספר של גלעד הופיע שנים רבות לפניו. 
 
א.א.: איך הגעת לנושא הזה?

גלעד: כל השנים הציק לי הנושא איך זה שישו החכם לא כתב כלום. קראתי ערמות של ספרים על הנושא, ראיתי את צילומי המגילות בהיכל הספר ושוחחתי עם ארכיאולוגים.
 
א.א.: ומסקנתך לגבי ישו?

גלעד: ישו היה בסך הכל בנו הממזר של חייל רומאי ואימו הייתה רחוקה מאוד מלהיות בתולה. מה פתאום היא הרתה לרוח הקודש? אפילו לפני 2000 שנה לא קנו את זה....

אני חושף שהנצרות כולה היא בלוף אחד גדול וישו ידע היטב שהוא אינו המשיח. זו הייתה המצאה של שניים מעוזריו. כל עניין המשיח הייתה הצגה אחת גדולה קנוניה בין הנציב הרומאי פילאטוס, הכהונה הגדולה, האיסיים הפרושים וישו הנוצרי עצמו. באותו הזמן היו המהומות חוסר יציבות וחטיפות בלתי פוסקות בארץ. אז על ידי המצאת הסיפור על מרים הבתולה ובנה המת שקם לתחייה הגורמים האלו ניסו ליצור דמות מיסטית שתמשוך את ההמונים ותביא ליציבות פוליטית בארץ. הם היו צריכים משיח עכשיו והפילו את התיק על ישו.
 
הם הבטיחו להוריד אותו מהצלב לפני שימות, נתנו לו סם ואז משהו השתבש והוא מת. אבל הוא חשש בדיוק מזה וכתב צוואה רוחנית "מגילת הצלב" שבה חשף את העובדות האמיתיות של חייו. בסך הכל הוא היה עוד יהודי קנאי.  אבל המגילה הוחבאה כל כך טוב שהיא נחשפה רק כעת לאחר 200 שנות קיום של הנצרות. כלומר הממסד היהודי היה אחראי להיווצרות הנצרות. כמובן הם לא שיערו מה יצמח מהקנוניה הפוליטית שיצרו. כל זה נחשף במגילה גנוזה שנכתבה בידי ישו עצמו ונושאת את חתימתו. נסיונות למכור את הספר להסרטה בגירסה דמויית סירטי אינדיאנה ג´ונס נכשלו למרבה הצער.

הספר אגב הופיע גם בתורכית וקיים תרגום שלו לאנגלית ולך תדע יכול מאוד להיות שהוא הגיע לידי דן בראון ושימש לו כמקור השראה ל-צופן דה וינצ´י. אני יכול להגיד לך שנתתי עותק לנציג הותיקן בישוף מונטנו וביקשתי שייתן אותו לאפיפיור. ם מעולם לא הגיבו על כך. האמת לא הייתי מתנגד על כך שיכריזו עלי כעל אויב מסוכן כמו על רושדי אבל בותיקן הם לא איראן ולא טרחו להגיב. כנראה שבוותיקן לא היה כל כך איכפת שסופר ישראלי טוען שישו לא היה ישו המשיח. כל אופן בניגוד לתחזיות בספר על האוזון לא מדאיג אותי מה יקרה לנצרות כתוצאה מהספר הזה. מקסימום היא תתמוטט ולמה זה צריך להדאיג אותי?  
 

כסף קטלני
 
הפרויקט הידוע ביותר שבו היה מעורב גלעד הוא סדרת "כסף קטלני" שעלתה על המסכים בשנת 1996, שאותה יצר וכתב, שהפיק דני כפיר וביים עידן ריקליס. זוהי סדרת דרמה ואופרת סבון שנסובה סביב עסקי הנשק והיהלומים של שתי משפחות מולטי מיליונריות יריבות משפחת רוטנברג סוחרי נשק (אבי המשפחה הוא יועץ עולמי לטילים בליסטיים) ומשפחת איזנמן סוחרי יהלומים (השמות המזכירים שמות אמיתיים בתחום לא היו מקריים). המשפחות קשורות זו לזו בכל מיני קשרים אפלים ומסתוריים ונאבקות זו בזו מכל הדברים על השגת זכיונות כריה באפריקה, אגב ניסיונות לשגר טילי חץ חדשניים.
 
העלילה היא מסובכת ביותר. זהו סיפורן של שתי משפחות ישראליות ותיקות מ"העלייה שנייה" משפחת רוטנברג ומשפחת איזנמן. הסיפור מתחיל כאשר משפחת רוטנברג מתקשה למכור נשק לאפריקה בגלל שלאפריקנים אין במה לשלם עבור כלי הנשק שהם קונים מהם. הם מקבלים הצעת עזרה מאלג´יראי בשם מרסל שהוא איש מסתורין בין לאומי מושחת המבקש תמורת העזרה שהוא מציע זיכיונות לכרית יהלומים. משפחת איזנמן היהלומנית שומעת ונבהלת שלא תהיה להם כגישה לחומרי הגלם ליהלומים. ומכאן מתחיל סכסוך עתיר השלכות אישיות ומשפחתיות.

הבן הבכור של משפחת סוחרי היהלומים אייזנמן שאולי (נתי רביץ) צעיר יפה תואר ושחצן אוהב נשים ומכוניות שמשכיב אישה חדשה בכל שני פרקים שמנווט את החברה כרצונו בניגוד להוראות אביו. הוא מתגלה כחלאת המין האנושי ובאופן כללי מתאהב בבת המשפחה היריבה של סוחרי הנשק רוטנברג, תמר (גלית גיאת) הפיקחית והחטובה. רק בשני הפרקים הראשונים הספיקה לרגל אחרי אביה לעבוד על הפנטגון ולפרוץ למחשב המשפחה. היא מקיימת קשר מיני עם שאולי (החל מהפרק השישי) וגם באחותה הצעירה גילי (סנדי בר) ובו זמנית מנסה להשתלט על עיסקי המשפחה. (אגב מעניין שדווקא במשפחת סוחרי היהלומים הגברים הם דומיננטיים בעוד שבמשפחת סוחרי הנשק הנשים הן הדומיננטיות כבזמן שלשתי התעשיות יש סטריאוטיפים הפוכים בדיוק? האם יש כן מסר פמיניסטי סמוי?)
 
ברקע יש מגוון דמויות נוספות שאחת המעניינות בהן היא סאני (נירית אהרוני) המאהבת של אחת הדמויות שמתגלה כסוכנת מוסד יעילה. תפקידה לבדוק ניסיונות השתלטות עוינים על העסקים של שתי המשפחות. התבלטו גם יוסי גרבר כעורך דין חלקלק וערמומי, ויערית בן יעקב בתור מזכירתו של האב סוחר הנשק שמחליטה מסיבות כלכליות גרידא לגנוב את הזרע של בנו שאולי ולהוליד לו ילד .... .  באופן יוצא דופן לסדרה נוצר פילוט שבו הופיעו בכל התפקידים הראשיים שחקנים אחרים כמו הראל נוף ולימור שפירא בבימוי שמואל אימברמן. היו גם תוכניות לצלם את הסדרה באנגלית ולשווק אותה לארצות אחרות אך הן עלו בתוהו.

למרות ההשקעות הכספיות הגדולות וחסרות התקדים בסדרה (120 אלף דולר לפרק לעומת חמישים אלף דולר לפרק בסדרה המתחרה "רמת אביב ג´") הייתה זאת הסדרה הישראלית המושקעת ביותר מבחינה חזותית, עם אתרי צילום רבים מאוד וניכרה בה הקפדה על כל פרט מפרטי הלבוש, הבתים, המשרדים המסעדות, המכונית והניצבים. העושר של הדמויות אכן נראה היטב לעין. אבל למרות ההשקעה העצומה והעיסוק של התסריטים בענייני ביטחון וריגול, "כסף קטלני" לא זכתה לרייטינג גבוה במיוחד בהשוואה למתחרה "רמת אביב ג". אבל היא זכתה לפרסום רב הודות לכוכבנית שהתגלתה בה הדוגמנית היפה סנדי בר שאותה גילה גלעדי אישית.
 
שיא הפרסום של התוכנית היה כשהכוכבת סנדי בר סולקה ממנה לאחר איומי פרישה חוזרים ונשנים בדרישה לתנאים טובים יותר ודרישות להגדיל את תפקידה כך שיאפיל על כל השאר הדמויות כיאות לפרימדונה הלאומית. היא תרמה בכך רבות ליחסי הציבור של הסדרה. למעשה התפקיד שאותו גילמה היה שולי ולא מעניין.

הדמות החזקה באמת בסדרה היתה של נטי רביץ בתפקיד שאולי המיליונר הצעיר הסטריאוטיפי חלאת המין האנושי, אם כי בפרקים המאוחרים ניסו להוציא אותו מהנישה הזאת כאשר הציגו אותו כלוחם נועז בחיזבללה בלבנון.
 
בר עזבה את הסדרה והופיעה מאוחר יותר בשני התפקידים שהם עדיין  (וכפי שנראה כרגע גם ישארו) שיאי הקריירה שלה. הראשון, תפקיד תמר סגנית מפקד חברות "חסמבה" במחזמר בשם זה על פי ספרי יגאל מוסינזון. השני, התפקיד של  מאיה הבלונדינית האולטימטיבית, דוגמנית צמרת משתתפת קבועה בתוכניות טוק שואו בטלויזיה בסדרת "זבנג" על פי סדרת הקומיקס של  אורי פינק. את מקומה  של  בר תפסה עדי אהרון באותו התפקיד שנחשפה לאומה בתוכניתו של דודו טופז והפכה בין יום לסלבריטאית שכל צעד שלה מתועד בידי כתבים וצלמים. אבל היא לא הצליחה לתפוס את מקומה של בר בליבות הצופים והסדרה ירדה לאחר שלוש עונות.
 
גלעד: את כסף קטלני כתבתי לאחר ששהייתי שנים רבות באיטליה וחזרתי לישראל והחלטתי לעשות סרט או סדרת טלוויזיה. החלטתי שעדיף לעשות סדרה כי אם אתה עושה סרט ואתה עושה שגיאה אתה כבר לא יכול לתקן. סדרה לעומת זאת אתה יכול לתקן תוך כדי העשייה ולשפר. ועשיתי סדרה שבמהלכה כתבתי 52 פרקים שאת כולם אני כתבתי ותוך כדי גיליתי את סנדי בר. עם הדרמה הזאת רציתי להגיע לנתח אוכלוסייה אחר ממה שהגיעו אליו עד אז. אתה יודע אצלנו בישראל מדברים כל הזמן על מלחמה, עניים, שבויים, על  טרומפלדור ועל ישראל היפה; אבל לא על אנשים עשירים ומה קורה בין קירות הוילות והארמונות שלהם.

אבל מתחת לאף שלנו יש אנשים חובקי עולם בתחומי היהלומים וההי-טק שאף פעם לא כתבו עליהם ולא התייחסו אליהם. ורציתי לשנות את זה. אחרי הכל זאת לא בושה להיות עשיר בעשירון העליון ובסופו של דבר לא צריך להציג תמיד רק את עיירות הפיתוח. אבל תראה בסופו של דבר מכרתי אשליות. מה שרציתי באמת להראות בסדרה היה שכסף הוא קטלני הוא אשליה ואין לו ערך.

בסופו של דבר הסדרה בוטלה לאחר שלוש עונות. השחקנית שהחליפה את סנדי בר הייתה מוצלחת ופופולארית הרבה פחות וזה בהחלט פגע בסדרה.  וחברות הכבלים לא יכלו לממן את פרקי הסדרה כפי שהתחייבו וביטלו אותה. ניהלנו נגדם משפט על זה וניצחנו וקיבלנו פיצויים אבל לא קיבלנו כסף לחדש את הסדרה. וזה חבל.

א. א.: למה אתם לא מוציאים את הפרקים מחדש בדי וי די?

גלעד: כי זה כבר לא מתאים. זה די התישן ואני לא בטוח שהקהל של היום ימצא בזה עניין.
 

עם כל העניין שיש היום בסדרות טלוויזיה ותיקות בשוק ה-די וי די, אני  בכלל לא בטוח שגלעד צודק. עלי להודות שלמרות המשחק הגרוע והתסריטים המופרכים יש לי  פנה חמה קטנה כל שהיא "לכסף קטלני" ולא בגלל האינטריגות העסקיות והסקסואליות המפגרות של הדמויות השונות, ובודאי לא בגלל סנדי בר, כמו בגלל סיפורי ההרפתקאות הביטחוניות שבהן מצאו את עצמן הדמויות מעורבות מידי פעם עם השירותים החשאיים של ישראל ומדינות אחרות, וגם בגלל גליה גיאת המוכשרת תמיד.
 
הפרוייקטים הבאים
 
גלעד: הספר הבא שלי הוא על וענונו אני מראה שם שבכלל אין לנו תוכנית אטומית וכל פרשת וענונו היא הונאה, ולכן הוא מתנהג בצורה כזאת ורץ לכל מי שאפשר כדי לספר שיש לנו נשק גרעיני משום שאם יחשוף את האמת שאין שם כלום הוא יחוסל מיד.

מאז אני עושה עוד דברים יצירתיים. כתבתי פזמון יוצא מגדר הרגיל שאותו שר דורון מזר שעוד לא שודר אני מחכה איתו לזמן המתאים.  כתבתי מחזמר לילדים על ממלכה פנטסטית שבה הכל קפוא ועל ילד שיוצא שם למסע הרפתקאות אבל אף אחד לא רוצה להעלות את זה על הבמה כי זה שונה מידי. עשיתי גם מחזמר על דוד ויהונתן שאני מקווה להעלות על הבמה מתי שהוא.

איציק גלעד בעולם הפוליטיקה

א.א.: איך הגעת לפוליטיקה?

גלעד: האמת, זה הרבה פחות מעניין אותי מספרות ויצירה וגם לדבר על כך, זה הרבה פחות מעניין (מסכים בהחלט .א.א). אבל יום אחד פנה אלי בשנת 2000 חבר טוב והציע לי להצטרף ל"שינוי" כי אני חריף ויודע לתקשר היטב עם אנשים. בהתחלה לא רציתי כי פוליטיקה לא עניינה אותי, אני סופר ובאמת לסופרים אין מקום בפוליטיקה. אבל אז קרתה תאונה לחבר והוא נפטר וראיתי לעצמי חובה לקיים את בקשתו והצטרפתי לשינוי ומאז אני פעיל בה אם כי בקבוצת אופוזיציה להנהגה.
 
א.א.: ומה האידיאולוגיה שלך?

גלעד: רק אחת, להפוך את ישראל לארץ שטוב לחיות בה ולא רק למות עבורה. אבל באמת כל החזון שלי שאוב מ-אלטנוילנד של הרצל. הכל נמצא שם. אני בעד ליצור רכבות תחתיות שרק איתן אפשר להפוך את הנגב והגליל למקומות נגישים שאפשר להגיע אליהם ולפתח אותם. אני רוצה לשפר את התנאים של הסטודנטים מצד אחד ושל הפנסיונרים מצד שני. כי הרי כולנו נהיה זקנים יום אחד, ואני לא יודע אם הילדים שלי ידאגו לי בזקנתי.
 
אני רוצה לתת לערבים את מה שמגיע להם כדי שהם ירגישו כאזרחים שווי זכויות בישראל ולא ירצו להילחם בה משום שיהיה להם מה להפסיד בכך. צריך לתת לסורים אינטרס בהמשך הקיום בשלום כדי שיום אחד נוכל לנסוע במכונית לדמשק. בכלל אני חושב שמה שאורי אבנרי אמר כבר לפי 40 שנה הוא צדק וזה היום ברור לכל. אנחנו צריכים לתת להם להחליט מה הם רוצים להיות אזרחי ישראל או פלסטינאים ומי מהם שרוצה להיות פלסטינאי יהיו לו כל הזכויות והחובות של תושב מדינה זרה הם יחיו כמו שאני חייתי באיטליה,ישראלי במדינה זרה. אבל עדיף ליצור להם מדינה שיהיה אטרקטיבי בשבילם להיות אזרחיה. אם להם יהיה טוב גם לנו יהיה טוב. ואם להם לא יהיה טוב גם לנו לא יהיה טוב. אבל לדעתי אפשר יהיה בהחלט לחיות איתם בשכנות טובה.
 
צריך להעמיד בשלטון לא רק אנשי צבא שכל מה שהם מכירים זה מלחמות ויש להם מחשבה מקובעת על המלחמות אלא אנשים שבאים מתחומים אחרים.
 
א.א.: למה חשבת שאתה יכול להחליף את לפיד?

גלעד: יש לי שילוב של תעוזה יושרה ואמונה ביכולתי לבצע שינוי אמיתי בשינוי ולהפוך את מצבה העגום בסקרים. תבין, מה שקרה הוא שעל "שינוי" השתלטה חבורה אוליגרכית בראשות לפיד שהרסה את  הדמוקרטיה ופשוט לא הייתה לנו ברירה אלא להילחם בהם. הם סתמו לנו את הפיות ונאלצנו להקים אתר אינטרנט מיוחד  שבו נוכל להשמיע את דברנו, אבל נאבקנו וניצחנו אותם אנחנו קבוצה אופוזיציונית מאוד מוצלחת. ותראה מה הם מנסים לעשות הפסידו בקרב הוגן אבל הם לא ידעו להפסיד בכבוד ועכשיו רוצים לגנוב את השם והנכסים של שינוי. תראה איך הם נאחזים בקרנות המזבח האנשים האלו אבל הם לא יצליחו.

א.א.: אבל בכלל לא ברור עכשיו אם שינוי תצליח להכניס לכנסת אנשים.

גלעד: שמע זה בכלל לא יהיה אסון אם נפעל מחוץ לכנסת. גם אם אתה יושב בכנסת אתה לא תורם מי יודע מה. בכנסת הם רק מחוקקים עוד ועוד חוקים וזה כתוצאה מביא ליותר הפרות חוקים וליותר משפטים וממלאים את בתי הכלא באנשים שמפרים את אותם חוקים.

מה שאנחנו צריכים באמת זה אנשים שיושבים בעמדות מפתח ובשביל זה לא צריך להיות בכנסת.  מבחינתי לא אסון אם לא אהיה חבר כנסת. אני בהחלט מסתפק בתפקיד אחר או שר לענייני קולנוע וטלוויזיה כמו מנכ"ל רשות השידור תפקיד שיש לי קבלות עליו או נספח תרבות באיטליה. בכל מקרה פוליטיקה זה לא הדבר שבאמת מעניין אותי. מה שמעניין אותי יותר מכל זה להמשיך לכתוב וליצור ויש לי רעיונות בלי סוף לפרוייקטים חדשים.

נספח :

בין ספריו של גלעד שנכתבו ולא יצאו לאור
 
מפתח החיים:  מזימה של פושעי-מלחמה נאצים נמלטים, המסתתרים בדרום-אמריקה, להקים מחדש את הרייך הרביעי ולהשתלט על העולם בעזרת תחכומם המדעי של דוקטור מנגלה ושות´ על רקע  נפילת חומת ברלין ואיחודה מחדש של גרמניה (פרקים נבחרים מהספר פורסמו בהמשכים בשבועון "לאשה".  

שושנת החורף:  סיפורו של מדען אנגלי מוזר ודגול בעל-שם  המכונה "הקדוש"  וצעירה מולאטית, היורשת הרוחנית והכספית שלו שמנסים לפצח את צופן התקשורת עם בעלי-חיים באמצעות הכלאת בן אנוש עם חיה. העלילה מתרחשת באפריקה בג´ונגלים של זאיר  ובדרום-אמריקה

עב"מים - קשר השתיקה: קנוניה של מעצמות-העל לחסימת כניסתם של חוצנים לכדור הארץ. את הספר כתב גלעד לאחר מחקר שבו חיפש עדים ברחבי העולם למפגשים עם חייזרים. עבור ספר זה גלעד ראיין אנשים שונים בהולנד ובבלגיה שטענו שהם צפו בנחיתות עב"מים. לדעתו לכולם יש "חוש שישי" אם כי אלה אנשים סגורים וחשדניים.    

רולטה אטומית-קשר ואנונו: פרשנות מקורית ומפתיעה לסיפורו של "מרגל האטום", מרדכי ואנונו. למרות ששוחרר מהכלא והוא אדם חופשי, ואנונו הוא בעצם "מת מהלך" שעלול להירצח בכל רגע. עלילה קולחת, מרתקת ורבת תהפוכות, המספקת לקורא זווית-ראייה חדשה על האופציה הגרעינית של ישראל. 

שמיים פתוחים:  גורם עוין פורץ את אתר האינטרנט של "המוסד" (שנקרא "שמיים פתוחים") ומפעיל בעזרתו סוכנת של המוסד למשימות נגד המדינה. העלילה ממריאה לשיא דרמטי ומפתיע.  

שידוך לשטן: השטן יוצר קשר עם רב מקובל, במהלך שהותו של האחרון בקבר צדיקים במירון ומציע לו עיסקה: "מצא לי שידוך עם בת-אנוש,  ואני אחשוף בפניך את סודות הבריאה". הרב ממלא את חלקו ומשדך לו צעירה יפהפייה.  והשטן?   בכתיבת הספר השקיע גלעד שנים של תחקירים והתעמקות בכתבי הקודש ובספרים החיצוניים. 

משקה האלים : יינן ישראלי נקלע לדראמה מעברו הרחוק. בעיצומה, הוא לוקה באירוע מוחי, מאבד כליל את הזיכרון. אך הודות לבקיאותו בטעמים ובניחוחות של מאות סוגי יינות, הוא מצליח לשחזר אט-אט פיסות מציאות ולסכל ברגע האחרון אסון נורא. העלילה מתרחשת בחבל בורגונדי בצרפת.
 
יצירות נוספות פרי-עטו של  גלעד    

זיכרונות ודמעות:  עלילה שתחילתה במנזר על גבול רוסיה-הונגריה במלחמת העולם השנייה, בו הוסתרו ילדים מציפורני הנאצים.  שישים שנה אחרי, מתרחש מפגש גורלי בין אחד הילדים ששרדו ובין אמריקאית, חוקרת בחברת ביטוח. שניהם חוזרים אל "קן הקוקיה" הנטוש, ונחשפים אל סוד אפל בעברם המשותף. 

נשף המסיכות : סיפור על אהבה אסורה בין אח ואחות חורגים, שרק היא יודעת על הקשר המשפחתי, אבל מסתירה אותו. העלילה מתרחשת בישראל ובארצות-הברית.

זרע הפורענות: בן יחיד, מוסיקאי מחונן, מתגייס ליחידה קרבית, בניגוד לרצון אמו. האם, אישה שאפתנית ודורסנית, משכנעת אותו להקפיא זרע למקרה שייפצע ויאבד את אונו. הבן נהרג בפעולה מבצעית, האם מפרה את הבטחתה ומשתמשת בזרעו להקמת יורש. מכאן מתחילה העלילה להתפתל ולהסתבך וסוחפת את כל המשפחה למערבולת של יצרים, תככים ומזימות.

דוד ויהונתן: אופרה מקורית בשמונה מערכות,  המתבססת על הסיפור התנ"כי הטראגי של משפחת המלוכה - שאול המלך, דוד הצעיר, יהונתן בן שאול, מירב ומיכל, בנותיו של שאול. העלילה מאירה פינות אפלות בסיפור האהבה בין דוד וילדיו של שאול.

משמן החרבות: מחזמר מקורי שעלילתו מתרחשת בממלכה דמיונית אפלה וקפואה. גיבור העלילה הוא ילד הכלוא במרתף ארמון המלך, וכל תפקידו הוא לשמן את חרבות השליט האכזר. פיה מסתורית מחלצת את הילד מכלאו ונותנת לו מפה,  שתובילו אל מסע הרפתקאות עוצר נשימה בין נופי בראשית קסומים.      

בנוסף, כתב עשרות סיפורים קצרים וסיפורים בהמשכים, שחלקם הגדול ראה אור בשבועון "ראש 1". בימים אלה עסוק גלעד בכתיבת ספרו החדש , שעלילתו  עוסקת בשיבוט של שתי דמויות היסטוריות, אשר הטביעו את חותמן על האנושות. ובנוסף לכל אלה ולקריירה הפוליטית שלו במועצת שינוי בנוסף, הוא נמנה עם צוות ההקמה של פרויקט ארצי ייחודי וראשון מסוגו: קופת-חולים לבעלי-חיים.




 

Bookmark and Share

 מפת העץ:
קריקטורה שבועית / פָּרס לחמאס יביע אומר  /  tach  [29/01/2006 17:46:04] 
חוזה החור באוזון: איציק גלעד לכנסת  /  אלי אשד  [27/01/2006 19:30:42]  «- אתה כאן
 מאמר יפה של אשד, המתמיד בחשיפות מעניינות. ליצחק-  /  רפי אשכנזי  [28/01/2006 18:36:13] 
בחירות ‏2006  /  עורך  [27/01/2006 00:45:32] 
דפי נחיתה   /   בניית אתריםבניית אתרים   /   הקמת פורוםהקמת פורום