תאריך 19/12/2005 17:27:37
מאת שמעון מנדס
נושא משקפים פרימיטיביות וצרות בדואיות

 
משקפים פרימיטיביות וצרות בדואיות
 
שמעון מנדס
 

 
לעתים נדמה לנו, כי כבר ראינו הכל, ועבורנו האימרה "אין חדש תחת השמש", ממש תופסת. במיוחד לאור גילנו המתקדם, והטכנולוגיה המתקדמת שהפכה את כדור הארץ לכפר גלובלי קטן. אין לשכוח גם כי הסקרנות שלנו עדיין רבת תאבון, וכל אלה יחד לא מאפשרים לדבר להיות נסתר מעינינו.

השבוע נפגשתי עם קצין, ששרתנו יחד בצה"ל באותה תקופה. יחד חרשנו את חצי האי סיני, כל אחד בגזרה אחרת. ישבנו על כוס קפה, לספר נשכחות מן התקופה ההיא וכל אחד מאתנו הוסיף נופך מנסיונו שלו בגזרתו; דברים שהאחר לא ידע, כי לא נתקל עם אותם אנשים ואותן בעיות. בחרתי להביא בפניכם שני סיפורים קטנים שיאירו לנו פינה חבויה לא הרחק מאתנו.


השיח´ עודה אבו עמאר, היה אדם אמיד מאד. היו לו שמונה נשים, שגילן יורד מחמישים ועד עשרים. ארבע מהן נשואות לו כחוק, והארבע האחרות הן גרושותיו. להשכלתנו נציין, כי אשה בדואית שהיא גרושה ולה בן או בת מן הבעל הגרוש שלה, היא חיה בצל קורתו של הבעל הגרוש, ומותר לו לפקוד את יצועה בכל עת שיחפץ. היו לו שלושה-עשר בנים ושש בנות. הונו נאמד בכמאה כבשים, ארבעה גמלים וסוס ערבי אציל אחד.

לימים השיח´ התעוור, ולא יכול היה לראות. צרתו זו הסתבר שהיתה גדולה יותר, כאשר התברר לו, שעיניו טובות. אלא שהבעיה היא בעפעפיו. ביום בהיר אחד היא גילה כי אינו יכול להרים את עפעפיו כדי לראות. אם הוא מרים את את העפעף בידו, הוא יכול לראות בכל אחת משתי העינים. כלומר העצבים האחראים על הרמת העפעפים הפסיקו לתפקד.

הלך השיח לשאול בעצת הגברים שמרבים להסתובב ב"עולם הגדול", אולי יש להם עצה כיצד למצוא מזור לעיניו, אבל לאיש מן הנשאלים לא היתה עצה. כולם כאחד אמרו לשיח´, כי הפתרון ודאי נמצא בניתוח שהוא חייב לעשות ,  אבל בניתוחי עיניים אין בטחון שההצלחה תהיה מובטחת. ממש כמאמר הפתגם הערבי האומר: "באנו ליפות את עיני הכלה, ועשינו אותה עיוורת"  (جئنا حتى نكحلها  -  عميناها).
 
אבל כולנו מכירים את הפתגם האומר שה"כורח הוא אם כל ההמצאות". והנה יום אחד בא אל השיח אחד הגברים, שמומחיותו היתה בפירוק הכבשים השחוטים לצרכי אכילה, ובפיו הצעה. ה"קצב" אמר לשיח´ כי באזור הצוואר של הכבש יש עצמות קטנות שהן מעוגלות ואינן חדות. הוא הציע לשיח´ שהוא יתאים לו שתי עצמות, שהשיח יוכל לפתוח את עפעפיו בידו האחת, וביד השניה יוכל להציב את העצם בין העפעפיים  (על בסיס התאוריה שאם אתה מותקף על ידי תנין, כאשר הוא פותח את פיו, אם אתה מצליח לתקוע לו מקל בין שתי לסתותיו, ניצלת. ואכן כך היה). לימים גם ביקש השיח לשכלל את משקפיו. והוא פנה לאלה שנוסעים לערים הגדולות, לקנות עבורו שרשרת-משקפיים (כמו שהיהודים שמים על משקפי השמש שלהם), כדי שהוא יוכל לתלות את העצמות על השרשרת, ולא יצטרך בכל פעם לחפש את משקפיו.


 
באחד הימים הגיע בדואי אחד לגיל העצה (60), ובקש לערוך לעצמו משתה גדול, עם כירה כיד המלך. הכיבוד הבדואי הרגיל במקרים כגון אלה, מפרקים כבש לחתיכות קטנות, ומבשלים את בשר הכבש יחד עם אורז. שומן הכבש והוספת תבליני ההל והפלפל השחור, מעדנים את התבשיל, שאצל הבדואים זהו מעדן מלכים. האיש שחט שלושה כבשים, שבושלו יחד עם שק אורז. אורכו של שולחן הכיבוד היה כעשרים מטר, ועליו עשרים מגשי ענק, שהכילו את האורז עם הבשר.

אחד מחבריו הטובים של האיש בקש לכבדו במתנה חריגה, שתישא חן בעיניו, וגם תוציא את דיבתו הטובה של נותן המתנה בקרב שבטו. לא פחות ולא יותר האיש הגיש לבעל השמחה כמתנה ליום הולדתו, מכונית "פיג´ו 404" גנובה. בעל השמחה קבל את המתנה, ופניו נפלו קמעה. נותן המתנה שראה את פני בעל השמחה, כי נפלו בקש לשאול לפשר הדבר. והוא שאל את חתן השמחה, האם הוא מודאג שהמכונית היא גנובה ?  "בכלל לא", הגיב חתן השמחה. "אז מה הבעיה שלך?", שאל נותן המתנה. "פשוט להחזיק אוטו, זה דבר יקר, ולהחזיק גמל זה דבר זול. עכשיו יהיו לי הרבה הוצאות כספיות", השיב מקבל המתנה. "זו הסיבה שנתתי לך את האוטו במתנה יא סחבי, אני נפטרתי מהצרה".


 
 
   
מפת העץ
יתמות מנהיגותית מתוצרת עתונאית שמעון מנדס  
משקפים פרימיטיביות וצרות בדואיות שמעון מנדס  
 למנדס, סיפור יפה אנושי ומלא פיוט רפי אשכנזי   
 בעניין "תימרוק" עיני הכלה......פתגם זה שמעתי לפני שנים רבות יורם המזרחי  
 מהיכן נולד הפתגם ? שמעון מנדס  
 הסיפור עם הפיג´ו זה קלאסיקה עמיש  
 עיניים גדולות רפי גטניו  
 נדמה לי שארבע הוא המקסימום שמותר למוסלמי לשאת. יועזר  
 לפי מנדס גם המגורשות מותרות רפי גטניו  
 רפי, לידיעתך הפטנט של הגרושות מצוי הרבה בנגב שמעון מנדס  
 שמעון סיפורים תמימים מקסימים תמיד נעים לקרא. סוריא   
קריקטורה שבועית / הרכבת יצאה. הראשון זוכה, אחרון... tach  
הקמת פורום דפי נחיתה   /   הקמת פורום הקמת פורום