רדיו יוּבל   רשימת דיוור תנאי שימוש (קולמוסנט ©) הרשמה עזרה מקלדת יוּבל

הנך מזוהה כ-    , להרשמה / התחברות לחץ כאן

תאריך: 11/11/2005 14:24:26
מאת:
 אלי אשד 
נושא: עשרת השבטים האבודים

 
עשרת השבטים האבודים
 
 

 
אביגדור שחן הוא אדם בעל חלום ושליחות.   מזה עשרות שנים הוא חולם לגלות את   עשרת השבטים האבודים  אלו שהוגלו ממלכת ישראל בידי צבאות מעצמת העל של המאה השביעית לפני הספירה אשור. היום  לאחר שפתר  סופית את הויכוח  על "מי נתן  את ההוראה" בשלבים השונים של מבצע אנטבה הוא חושב שהוא יודע היכן ניתן למצוא את השבטים האבודים באפגניסטן וביפן וגם במיקומים רחוקים יותר  ביבשת אמריקה.  הוא גם מצא את מקומו של הנהר המפורסם הסמבטיון שמעברו שוכנים עשרת השבטים אבל את מיקומו הוא נשבע לשמור בסוד עד לצאת ספרו הבא ואם זה לא יושלם כי אז ייקח איתו את המיקום לקבר.  האם הוא אכן הצליח לפתור את החידה בת 2700 השנָה ?
בימי פקח מלך ישראל בא תגלת פלאסר מלך אשור ויקח את את עיון ואת אבל בית מעכה ואת ינוח ואת קדש ואת חצור ואת הגלעד ואת הגלילה כל ארץ נפתלי ויגלם אשורה.
 
(מלכים ב´ טו פס´ כט)
 בשנה התשיעית להושע לכד  מלך אשור את שומרון ויגל את ישראל אשורה ויושב אותם בחלח ובחבור נהר גוזן וערי מדי. 
 
(מלכים ב´ פרק יז פס´ ה-ו)
היו היו שנים עשר שבטי ישראל צאצאי בניו של יעקב שהרכיבו עם אחד, עם ישראל.  הם היו : ראובן,   שימעון,  לוי,   יהודה,  דן,  נפתלי,   גד,   אשר,  יששכר,   זבולון,   יוסף ובנימין.  כל אחד מהם אמור היה להיות בעל נחלה משלו בארץ ישראל.   השבט של לוי פוזר בין כולם ושבט יוסף הפך לשני שבטים על שם בני יוסף,   אפרים (החשוב והחזק בכולם) ומנשה שחולק לשני חלקים משלו.
 
על פי מקורות אשוריים של המלך תגלת פלאסר  השלישי שכבש חלקים מממלכת ישראל בשנים 734-732 לפה"ס בימי מלכות פקח בן רמליהו  והיגלה אנשים מהגליל ושל המלך סרגון השני הכובש הסופי של שומרון משמיד שרידי ממלכת ישראל ולפי ההערכות חדשות של הארכיאולוגים מספרם הכולל של המוגלים היה כארבעים אלף איש (לפי מקור אשורי הוגלו בהגליה השנייה 27 אלף ו 290 איש).  ולאמיתו של דבר אין זה מספר גדול כל כך שכן לפי ההערכות המעודכנות ביותר לא היה זה יותר מחמישית האוכלוסייה של ממלכת ישראל אז.  תגלת פלאסר היגלה כנראה בעיקר כפריים עושי צרות מהגליל ואוכלוסיה של ערים חשובות כמו מגידו וסרגון הגלה בעיקר את האריסטוקרטיה של שומרון.   מהחפירות הארכיאולוגיות נראה שכתוצאה מכך אזור הגליל התחתון התרוקן באופן משמעותי מיושביו בסוף המאה השמינית לפנה"ס ונשאר שומם  במהלך המאה השביעית ואולי אף המאה השישית לפנה"ס. 
 
ומה קרה לגולים מישראל ? לפי המסורת המקראית הובלו הגולים והושבו בחלח ובחבור בנהר גוזן ובערי ארץ  מדי.  הר חבור נמצא בצפון מסופוטמיה חלח שוכנת מצפון לנינוה ומדי באיראן של היום.  הגולים הובאו  בידי האשורים לאזורי עיראק ואיראן של היום ושם יושבו.  אך דומה שאם כי גולים אלה שקעו לכאורה בתהום הנשייה,  נוצרה תקווה שיום יבוא הם יחזרו, כפי שחזרו מאוחר יותר חלק מגולי יהודה שהוגלו לבבל.
 
מאז  היו רבים וטובים  שניסו למצוא אותם  וגם מצאו אותם בכל קצוות העולם מאפריקה ועד אמריקה ואוסטרליה. עשרת השבטים התברר הם לא כל כך קשים למציאה,  שבטים רבים ברחבי העולם יוחסו לעשרת השבטים וגם ייחסו את עצמם.  במשך הדורות הם הופיעו כמו אלדד הדני במאה התשיעית לספירה ודוד הראובני במאה ה 15 ששניהם טענו שהם נציגי עשרת השבטים "שמעבר לנהר סמבטיון". כל אחד מהם דיבר על ממלכות אדירות רבות עוצמה שיבואו  בעת הצורך לעזרת אחיהם הנרדפים צאצאי שבט יהודה ובנימין שמעון ולוי המפוזרים בגלות הלא הם היהודים. 

היו גם נוסעים יהודים שחיפוש אותם כמו בנימין מטודלה המפורסם מהמאה ה-12 ובנימין השני המפורסם הרבה פחות מהמאה ה-19 וגם גיבורו המפורסם של מנדלי מוכר ספרים "בנימין השלישי" יצא לחפש אותם אבל מעולם לא הצליח לצאת מתחום העיירה ברוסיה.  אלה הם רק מעטים מרבים יהודים ונוצרים שחיפשו אחריהם לאורך השנים. 
 
בעקבות השבטים האבודים
 
בשנים האחרונות  יוצא אביגדור שחן בחיפושים אחריהם בתקווה לאחד אותם עם צאצאי שבטי יהודה ובנימין –היהודים.  אביגדור שחן הוא מחנך מנהל בתי ספר והמפקח  על המכללות מטעם משרד החינוך  והיסטוריון  צבאי ידוע וגם חוקר שואה. במוצאו הוא ניצול שואה ששרד את גטו טרנסניסטריה ואת הצעדות הנוראיות שערכו הנצים ליהודים לפני השמדתם אבל הוא הצליח להינצל ונשבע לספר לעולם  את הסיפור כולו.  הוא הגיע לארץ כמעפיל נכלא בידי הבריטים בקפריסין ולבסוף  לאחר מלחמת העצמאות היגיע לבסוף לארץ. וכאן קיים את שבועתו.
  
הוא כתב את המחקר הראשון והמקיף ביותר אודות שואת יהודי טרנסניסטריה בכפור הלוהט : גיטאות טרנסניסטריה והוא שהביא לראשונה להכרה מימסדית בסבלם של היהודים בחבל ארץ זה.  עד כתיבתו הוטעו רבים ע´´י ההסטוריונים ע´´י ממשלת רומניה וקבעו כי במחנות שם נהרגו בין 35,000 ל- 70,000 יהודים.  שחן התחקה אחר גורלם של יהודי האזור שלו בשואה  וחשף לראשונה את העובדה שרבים סרבו להאמין לה עד אז,  כי בטרנסניסטריה מספר הנרצחים  הגיע ל - 400 אלף יהודים. 

באופן בלתי צפוי היה הראשון שעסק  בחקר  תולדות חיל האוויר בספריו "כנפי הניצחון" ו"חישול הכנפיים". הספרים שכתב ד´´ר שחן בנושא זה ´כנפי הנצחון´ המתאר את הקמת חייל האוויר המשכו  ´חישול כנפיים´ המתאר את תולדות חיל האוויר מ-1949 עד 1956 ותקופת מבצע סיני,  היו למחקרים הראשונים אודות חיל האוויר בצה´´ל והוזכרו שמהלך השנים כמעט בכל ספר אחר שסקר את תולדות צה´´ל ואף ביומניו של בן גוריון, כמי שהניחו את התשתית למחקרים רבים שצצו לאחר מכן  אודות המורשת הצה´´לית באופן בלתי צפוי מאחר והוא מעולם לא התעתד לעסוק בהיסטוריה צבאית וספרו הראשון היה מבוסס על עבודה סמינרית שחיבר כמעט באופן מקרי על נושא המתנדבים לחיל האוויר בראשיתו.  העבודה התפתחה לאחר מחקר של שלוש שנים  לספרו "כנפי הניצחון" שהוכר מיידית כפורץ דרך בתחום ההיסטוריה הצבאית. כיום משמש שחן בין שאר עיסוקיו,  גם כמרצה להיסטוריה צבאית במכללה האקדמית של יהודה ושומרון באריאל.
 
הוא גם חיבר ספרים לבני הנעורים כשבכולם  ניתן למצוא  ערכים של מסורת וארץ ישראל ומסירות ללא גבול של הפרט לטובת הכלל הוא כתב רומן  לנוער בשם "עלילות גבורה ומסתורין"  בשני כרכים "חבורת הרפאים"  ו "ספינה ללא תורן",  על קבוצת נערים ונערות יהודיים  אחרי השואה  שמעפילים לארץ ישראל מרומניה בעזרת אדמירל יהודי  רוסי ונאבקים בדרך ברוסים האוסרים את יציאתם מרומניה, בגרמנים האורבים להם בדרכם ובבריטים החוסמים לפניהם את הכניסה לארץ ישראל.
 
הספר מן הסתם מבוסס על חויותיו של שחן עצמו כמעפיל נער מרומניה שניסה להיכנס לשווא לארץ ישראל בספינת המעפילים "עצמאות " ונכלא בידי הבריטים במחנה בקפריסין.
שחן : הספר שנועד לעניין את הילדים היום שמאבדים אהבה ועניין בארץ ישראל הספר נועד להכניס בהם קצת ציונות ואהבה לארץ וכולו ציונות.  והיצגתי דמויות שיש לחקות אותם לי.  לאחרונה  גם  סיימתי  כרך שלישי של ספר זה.  

חוקר מבצע אנטבה
 
ספרו הידוע ביותר עד כה  וגם השנוי ביותר במחלוקת הוא  "מבצע כדור הרעם" (1993)  הספר המקיף והמוסמך ביותר על תולדות מבצע אנטבה מבצע שכמו כל מבצע צבאי  ידוע אחר בתולדות ישראל יש לו אבות רבים ואולי יותר מכל מבצע צבאי אחר. זהו  גם המבצע הצבאי הישראלי המתועד ביותר.  עד כה פורסמו עליו בשפות שונות  קרוב לעשרים ספרים שונים  שמתארים את המבצע מזוויות שונות,  עשרה מהם בעברית. ספרים על המבצע נכתבו בידי אנשים שונים שהיו מעורבים הן כפוליטיקאים (שמעון פרס פרסם ספר שלם על המבצע "יומן אנטבה",  יצחק רבין בזכרונותיו)   מהצד הצבאי (מוקי בצר והרמטכ"ל מוטה גור בספר ילדים שכתב).  עידו נתניהו אחיו של יוני נתניהו מפקד המבצע שנפל כתב ספר שמתאר בפרטנות  את פעילות אחיו המנוח במבצע.  בכל הספרים האלו האישים הכותבים לקחו לעצמם או לזכות האיש שכתבו עליו  כל אחד את האחריות על הצלחת המבצע.
 
לא פחות משלושה ספרים נכתבו  מנקודת המבט של שבויים במטוס.  שבעה ספרי ילדים (אחד מהם "עזית באנטבה" כאמור נכתב בידי הרמכ"ל דאז מוטה גור ומציג את נקודת המבט שלו על המבצע,   ארבעה ספרים נוספים בסדרה שלמה בשם ידידות ומאבק" נכתבו בידי "איתן דרור" (שרגא גפני  וגם בידי אוריאל אופק וגלילה רון פדר),  ועוד ספר ריגול למבוגרים  בשם "מוות באוגנדה" מאת "ל.ס.  תונרג" (ישראל גרנות)   שלושה סרטים,  וגם מחזמר אחד של אתגר קרת.

אביגדור שחן נאלץ לסנן את  כל הגרסאות  השונות מאוד על המבצע שהוצגו בפירסומים השונים והמרובים וספרו הוא נכון להיום המקיף המעודכן והאוביקטיבי ביותר בנושא.
א. א.  : לא היו מספיק ספרים על אנטבה שאתה הוספת עוד אחד ?

שחן : כן באמת היו הרבה ספרים אבל הספר שלי הוא המחקר הסופי בעניין,  הדפיניטיבי.   על מבצע אנטבה מלמדים היום באוניברסיטאות ופורסמו עליו עשרות ספרים בשפות שונות אבל כולם תיאורים פרטיזאניים ולא אובייקטיביים. אמנם היו שלושה או ארבע שהיו טובים. למשל הספר של עידו נתניהו הוא טוב. אבל יש בו משהו שאני מסתייג ממנו מאוד. אבל מבחינתו הוא עשה עבודה טובה.
 
א. א.  אז למה כתבת את הספר שלך ?

שחן :  האמת ? זאת לא הייתה יוזמה שלי.  ב-1984 פנו אלי קבוצת קצינים בכירים בצה"ל בבקשה שאחקור ואתעד את המבצע כפי שהיה באמת.  הם טענו ובצדק שכל מיני אנשים קופחו שלא בצדק בתיאורים שהיו עד אז על המבצע.  בכל הספרים עד אז הזכירו רק את הכוח של יוני נתניהו. אבל הוא לא היה היחיד במבצע. חלקו של חיל האוויר למשל קופח מאוד בכל הפרסומים על המבצע  ואיש לא הזכיר את העובדה שחוץ מהכוח של יוני היו שם עוד שני כוחות וקרו איתם דברים לא פחות מרתקים. היה שם למשל כוח גולני שעשה עבודה מצוינת.
 
האמת היא שפנו אלי כמה פעמים  כדי שאכתוב את הספר הזה כי לא רציתי באמת  לכתוב אותו.  הייתי  כל הזמן עסוק בדבר שעניין אותי באמת,   בספר על  גורלם ומקום הימצאם של עשרת השבטים שאני עובד עליו מזה  32 שנה.  אבל לבסוף  לאחר הפצרות רבות הסכמתי.  ואתה יודע למה ? בגלל כל האנשים האלו שקופחו.  למשל אלוף אורי שגיא שאמר לי בכאב שמעולם איש לא הזמין אותו ואת אנשי גולני לכל הטקסים שעשו סביב אנטבה ואיש לא מזכיר אותם אף פעם.  כתבתי את הספר הזה בשבילם להיות להם לפה.
 
שבע  שנים כתבתי את הספר על אנטבה כי אני יסודי מאוד. חקרתי למדתי והפכתי במסמכים מצהיבים,  עלעלתי ביומנים אישיים וירדתי לנבכי סיפוריהם של כשמונים חטופים,  מתכנני המבצע ולוחמיו. לצורך כתיבת הספר קיבלתי אישור לראיין קצינים במילואים ובסדיר בכל הדרגות. לא להרבה אנשים יש אישור כזה.  בסך הכל ריאייינתי יותר מ-130 איש.  השתדלתי שלא להשמיט שום תג או אות מהמעשים שנעשו ונראו לי חיוניים לשחרור החטופים.
 
ניחוש : הסיבה שפנו  דווקא לשחן על מנת שיחקור ויכתוב את ההיסטוריה הדפיניטיבית של  המבצע המסוקר והמפורסם ביותר מכולם, היא דווקא משום שהיה "אאוטסיידר" אדם שלחלוטין מחוץ למערכת וככזה אפשר היה לסמוך עליו  שיהיה אובייקטיבי ושלא יהיו לו  פניות והעדפות למקורבים אלה או אחרים בצבא בניגוד למרבית או כל ההיסטוריונים הצבאיים  והעיתונאים האחרים שכתבו את תולדות המבצע.    
 
 א. א. :  ולאיזה מסקנות הגעת על המבצע ?

שחן : הגעתי  אחרי המחקר למסקנה  שלא יוני  נתניהו הכין את התוכנית הגדולה,  כפי שנטען עד אז ברוב הפירסומים. גם הרמטכ"ל  מוטה גור שמחובתו היה לבדוק ראשון אפשרות של פעולת חילוץ צבאית התחבט בינו לבינו בחיבוטים קשים משך שלושת הימים הראשונים לחטיפה בשל גודל הסיכון במבצע כזה ולא נטה לשחררם באמצעות הצבא שעמד בראשו אף שמיום שלישי אחר הצהריים ועד יום חמישי בערב היה מעורב בהכנת התוכניות עולה הרושם שעשה זאת בעיקר בשל לחצו הכבד של שר הביטחון שמעון פרס. (הערה : בספרו של מוטה גור "עזית באנטבה" ( 1995)  שפורסם לאחר מותו  של גור ושנתיים לאחר פרסום ספרו של שחן   מוצגת גרסה שונה מאוד  מזאת על מהלך האירועים שהביאו למבצע ומעורבות הרמטכ"ל בהם  שמוצגת כדומיננטית. א.א.)

החלו בזה אהוד ברק ומוקי בצר. אלו בכלל היו קבוצת קצינים בדרג נמוך שהובילו והתמידו בתכנון כמעט על דעת עצמם בלבד בשלושה ארבעה הימים הראשונים. חבורה זאת הכילה 10-15 קצינים בדרגות סרן רס"ן וסא"ל של שלוש הזרועות של צה"ל חיל הים חיל רגלים וחיל האוויר. והמנהיג של כולם היה אל"מ אהוד ברק.
 
א. א. : ומי מהדרג הפוליטי היה האחראי למבצע ? גם פרס וגם רבין לקחו על עצמם את האחריות  אז מי מהם נתן את ההוראה?

שחן : משנודע שהחטופים הונחתו באוגנדה,  שניהם הגיבו מיידית בבדיקת האפשרות של מבצע צבאי לשחרורם. אך בעוד שראש הממשלה ראה והסיק את  הקשיים המיידיים למבצע כזה,  לוגיסטיקה וחוסר במודיעין ובבסיס קרוב ליעד באחת המדינות השכנות לאוגנדה שיחזיק את המטוסים,  לא היה שר הביטחון פרס מודע ל"פרטים הקטנים" האלה שלרוב מכריעים את הקרב לשבט או לחסד.  תחת זאת נתן דרור לדמיונו ראה את המבצע בכללותו כבר-ביצוע ולא הרפה מללחוץ לביצוע.  רבין שאחריות לחילוץ החטופים הייתה מונחת על כתפיו התמיד בעקשנותו ותבע פתרונות משכנעים עד אחרון הפרטים. תקיפותו זאת תרמה להכנת תכנית מושלמת ובה פתרונות למירב ההפתעות שעלולות לצוץ בדרך אל היעד,  תוך כדי הקרב ואחריו.

זכור, הייתה זאת אחריות כבדה ליטול הכרעה לחייהם של כמאה חטופים ועוד כמאתיים לוחמים על נשקם ומטוסיהם. ובנוסף הטלת יוקרתה של המדינה על פור המבצע. לכן יותר משנדרש אומץ רוח מהמבצעים הוא נדרש מהמחליטים לבצע.  יוני נתניהו  הכין את תוכנית הפריצה  הספציפית לתוך בניני שדה התעופה ועשה זאת יוצא מהכלל.
בחוגים שונים ספרו של שחן עורר סערה מאחר שקבע שהיו  טעויות שונות  בשיקול הדעת של יוני נתניהו בעת המבצע,   ורמז שהם  שתרמו להריגתו. היה בכך מעין ניפוץ מיתוסים שהרגיז במיוחד את בני משפחתו של  יוני נתניהו שאביו ההיסטוריון בן ציון ואחיו בנימין ועידו שכתב ספר על חיי יוני   מודעים  היטב לחשיבות של שימור פרטים היסטוריים.
 
שחן : ביבי נתניהו פנה אלי כמה פעמים בהצעה להתראיין לספר אבל העדפתי שלא להיפגש איתו. הגעתי למסקנה שעדיף לי על מנת לשמור על אוביקטיביות מוחלטת  במהלך הכתיבה  ועל כן יש לשמור על מרחק עד  כמה שאפשר מבני משפחת נתניהו.  היו שם 200 גיבורים מעורבים לא רק גיבור אחד ויחיד ששמו יוני נתניהו כמו שנטען עד אז.

אני חשפתי את מעשי כולם. מבצע אנטבה היה שבוע ימים ואני מתאר אותו כל יום וכל שעה וכל דקה וכל שניה. לדעת אורי שגיא לשעבר ראש אמ"ן בספר זכרונותיו "אור בערפל"   זה הספר הטוב והמדויק ביותר  על המבצע. היום כבר כל הנושא הזה משעמם אותי. כל מה שאפשר לאמר עליו כבר נאמר. ובאמת אין לי מה להוסיף.

בחיפוש אחרי עשרת השבטים

הנושא שהעסיק את אביגדור שחן,  ניצול שואה  לאורך חייו היה גילוים של עשרת השבטים האבודים וזאת בגלל אמונתו שיום יבוא ושבטי ישראל האבודים ישמשו כמשענת לעם ישראל ולמדינת ישראל, ואולי משום שחווה על בשרו בצעירותו גירוש של כל בני קהילתו  בטרסניסטריה בידי הנאצים בדומה לגירוש שחוו עשרת השבטים  האבודים בידי האשורים.
 
לאחרונה פירסם ספר מקיף על גילוייו "אל עבר הסמבטיון" 
ספר שהוא רק הכרך הראשון מפרויקט מקיף של ארבעה כרכים   שיספר את ההיסטוריה של שבטי ישראל האבודים ביבשות אסיה ואמריקה  ויתאר פרשיות עלומות שונות בתולדות תקופת התנ"ך. גילוי מקומם של השבטים האבודים ביבשת אסיה הוא רק  יריית הפתיחה.
א. א. :  איך שמעת לראשונה על עשרת השבטים האבודים  ?

שחן : שמעתי עליהם לראשונה בגיל שמונה  אצל המלמד ב"חדר".  המלמד הפליג בתאור נהר הסמבטיון האימתני,   שאותו חצו בדרך אל הלא נודע,   נהר גדול וגועש אשר זורק אבנים בימות החול ובשבת נח מזעפו.  הוא סיפר על הרי החושך שאותם חצו עשרת השבטים  במסע הגלות,   סיפר על הארץ בה הם חיים כיום חיי חופש וחירות.  סיפר כי מבואותיהם ערוכים עלי קרב כדי להגן על אדמתם, חרבותיהם נוצצות ולגיונותיהם ממתינים לפקודה.  כילד בעל חלומות ראיתי אותם עוברים על פני בדרך לארץ גלותם.
 
אחר כך פגשתי בהם שוב בגיל שבע עשרה בטרנסניסטריה. הנאצים הכניסו אותי ואת משפחתי לאורווה של חזירים בכפר נטוש ואנשים הפכו מסביב לגושי קרח וכולנו גווענו מרעב והיו שם אפילו כמה אומללים שאכלו בשר אדם. כדי לברוח מכל זה הייתי מביט אל מעבר לחלון ומדמה שאני רואה אותם בחוץ, את עשרת השבטים הולכים זקופים וגאים על דגליהם, טור אינסופי רב רושם ורב עוצמה,  ואני הולך איתם,  נודד איתם אל ממלכתם החדשה העלומה. אני ובר כוכבא ועוד כל מיני גיבורים אגדתיים שהייתי מצרף אליהם. הייתי עומד שם שעות רועד מקור ולא שבעתי מהמראות האלו. מאז המשכתי וקראתי עליהם כל מה שניתן.
שחן  מצא אותם  לבסוף  באפגניסטן ובגבול פקיסטאן ולדעת כותב שורות אלו הזיהוי  שלו הוא בהחלט  סביר  שהרי מקומות אלה  קרובים למקומות המצוינים בתנ"ך  של עשרת השבטים בעיראק ובפרס כאשר הוגלו. הוא מצא  שבני שבטים רבים שם מצהירים  שמוצאם הוא בשבטי ישראל  והם גם נושאים שמות הזהים לשמות ראשי שבטי ישראל ואף שומעים שם שמות בעלי צליל עברי, במיוחד אצל עם הפתאנים הגדול באפגניסטן הכולל כחמש עשרה מיליון  נפש. כך שבט הראבני מזוהה עם שבט ראובן,  אפרידים עם אפרים דפתני עם נפתלי אשורי עם אשר וכן הלאה.  נטען שמלך אפגניסטן בעבר טען שמוצאו משבט בנימין.  נטען שיש להם מנהגים יהודיים רבים, הם נראים כיהודים ויש בשפתם מילים עבריות רבות.
שחן : יש כארבע עשרה מיליון וחצי אפגנים שבעצמם טוענים שהם צאצאי עשרת השבטים. חלקם התאסלמו רק לפני 400 שנה. לרבים מהם יש פאות ויש להם משהו שדומה מאוד לציצית ויש נשים המדליקות נרות שבת. אפילו המלך ששלט שם עד שהופל בידי הקומוניסטים ראה את עצמו כאיש עשרת השבטים.

אני עצמי עמדתי לנסוע לאפגניסטן לחקור את זה מקרוב באישורו ובעידוד של בגין רציתי ליצור עימם קשרים  ולהגביר עליהם את המודעות כאחינו האובדים וגם לחפש את הספרייה הקדומה שלהם שהלכה לאיבוד. רציתי ליצור קשר בין המדינות האחיות שלנו קשר שאפשר יהיה לנצל אותו לדברים שונים,   אבל לצערי הגדול  זה לא התממש יצחק שמיר שר החוץ עצר את זה בסוף וכעסתי מאוד. אבל שבועיים אחרי כן פלשו הרוסים לאפגניסטן. הבנתי שיכול להיות שהאמריקנים רמזו על זה משהו לשמיר ובגלל זה לא רצה שאסע לקבול.  
היום כידוע אפגניסטן מורכבת ממוסלמים קיצוניים במיוחד ונראה שרבים מבני הכת הפנאטית הרצחנית של הטליבאן שייכים לשבטים אלה שמיוחסים לעשרת השבטים האבודים.  וייתכן שזה אירוני שלאחר הפיגוע בשל ה-11 בספטמבר 2001 כנגד מגדלי התאומים היה זה אירוני כשהתברר שהטליבאן תומכי הטרוריסטים של האל קאידה שידוע בשנאתו הגנוסיידית ליהודים הם בעצמם בחלקם הגדול אנשי עם זה שנחשב לצאצאי העם הישראלי. עובדה היא שברשת ניתן למצוא התקפות שונות של מוסלמים פנאטיים ערביים על הפתאנים המוסלמים בדיוק בגלל עניין זה שהם נחשבים לצאצאי היהודים...
 
עשרת השבטים ביפן

זיהוי זה  של עשרת השבטים עם תושבי אפגניסטן (שעל פניו הוא בהחלט אפשרי) לא נגמר כאן. אביגדור שחן  ממשיך  וטוען  שקבוצות מעשרת השבטים שהתגעגעו לארץ מולדתם העתיקה  המשיכו בהליכה רגלית מאפגניסטן בדרך לציון באמצעות מפה קדומה שהייתה באמצעותם (מניין יש לו את המידע הזה הוא אינו מציין)  הם לא יכלו לחזור בדרך בה הגיעו במקור כי אותה חסמו מעצמות שהפכו אותה לבלתי עבירה,  אז הם פנו מזרחה.  הם ידעו שכדור הארץ הוא עגול והניחו שהאם ילכו מספיק רחוק מערבה יגיעו לבסוף לארץ ישראל. לא היה להם כמובן מושג על גודלו האמיתי של העולם ועד כמה רב המרחק האמיתי מכיוון זה הם עשו את אותה הטעות שעשה גם קולומבוס שקיווה להגיע להודו מהמערב והגיע לאמריקה.  וכך גם עשרת השבטים הם יצאו מאפגניסטן לאפריקה והגיעו במקום זה לאמריקה.
א. א.: אבל איך היגיעו לשם ?

שחן : ברגל : הם יצאו מאפגניסטן. לא כולם כמובן רק חיל חלוץ שהם שלחו מזרחה וחצה את אסיה והגיע עד קצה היבשת ואמרו זאת אפריקה.  למעשה  שתי קבוצות נשלחו קדימה,   כחלוץ לפני המחנה,   כדי להכין את הדרך הביתה.  קבוצה אחת יצאה דרומה,   כשהתכנון היה לעקוף את הרי ההימלאיה מדרום,   לעבור בבורמה ולעלות לעבר קוריאה.  הדרך השנייה,   הצפונית,  היתה קצרה אך קשה יותר,  ובה יצאו מזרחה תוך עקיפת הרי ההימליה,  חציית הרי הפימירים דרך תורכיסטן הסינית ומדבר גובי.   והמקום שהם היגיעו אליו לבסוף היה לא ארץ ישראל אלא  יפן.
 
ועד שהתבררה להם הטעות כבר  השתלבו בין היפנים  והעילית החברתית שלהם  והחדירו לא פחות מחמשת אלפים מילים עבריות  ליפנית.  אפילו הכתב היפני אם אתה הופך אותו מתברר לך שאין זה אלה כתב עברי. ואת זה גילה ידידי היקר יוסי אידלברג ז"ל שגם כתב מילון של 5000 מילים עבריות בשפה היפנית שהבן שלו מתכוון להוציא אותו כעת  לאור.

ובינתיים המשיכו להגיע מאפגניסטן כל הזמן גלים חדשים של שבים לארץ ישראל.
 
שחן מגלה בספרו שביפן מקובל להעביר מקדשים ממקום למקום כפי שהיה מקובל אצל בני ישראל שהעבירו את המשכן במדבר.  לדעתו ניתן למצוא במסורות היפניות מסורות רבות שהן זיכרונות קדומים של משה רבנו ושל סיפור יציאת מצרים.  לדעת שחן דת השינטו שעד כה נחשבה לדת אלילית פולטאיסטית לכל דבר היא למעשה שיבוש של הדת של משה.

שחן מביא עדויות רבות לדמיון מעניין בין התרבות והדת  היפנית והתרבות העברית הקדומה  וההיסטוריה של שושלת המלכים היפנית וההיסטוריה העברית שקצרה כאן היריעה מלעמוד על כולם. הוא קורא לחיזוק הקשרים בין ישראל ויפן בגלל המוצא המשותף של שני העמים, טענה שלה אגב שותפים גם אנשים שונים ביפן כמו בני כת "המקויה" הידועה בתמיכתה הנאמנה בישראל. אלא שלדעתו את שבטי ישראל ניתן למצוא לא רק באפגניסטן וביפן אלא גם במקום רחוק בהרבה ביבשת אמריקה ובהיסטוריה שלהם שם יעסוק ספרו הבא "מעבר להרי החושך"  שעליו הוא עמל כעת.
אביגדור שחן:  תיכנוני היה לכתוב את הספר המקורי עד לתחנה האחרונה ואת כל זה ביססת על כך שככל הנראה לא יהיו לי מספיק עדויות לבסס זאת ולא רציתי לבסס את הספר על עדויות יהודיות בלבד כדי שלא יגידו שהיהודים פיארו את עשרת השבטים ולכן ביססתי את הספר על עדויות זרות בעיקר והיסטוריונים גויים.  התברר לי אז שיש לי יותר חומר ממה שציפיתי והיגעתי עד ליפן 500 עמודים וחששתי אם יקרה לי משהו הכל ילך לאיבוד אני כבר לא צעיר.

במהלך המחקר על ספר על עשרת השבטים נסעתי בעקבותיהם  ואני הראשון שגילה  שעשרת השבטים הקימו  שתי מדינות דן ונפתלי.  ממלכת נפתלי למשל, היתה ידועה כבעלת גבולות במרחבים אדירים  וכותבי העתים מציינים את מלחמתם של הפרסיים שפלשו אליה ואת התבוסה שלה זכו מידי בני שבט נפתלי.  מדינת זבוליסטן שהתקיימה אף היא באזור ועדויות מאנשיה מצהירות על ישראליותם,  נבלעה מאוחר יותר ב"נפתליאורום". מדינות אלה ויושביהן הפילו את חתתם על המדינות השכנות. 
שחן מביא עדויות רבות על ממלכת הנפתליטים ועל הדנרום (ארץ דן),  שבהן גרו ארבעה משבטי ישראל: דן,  נפתלי,  אשר וזבולון.  הממלכות האלה,  אגב,  מופיעות אפילו באטלס השיטתי הראשון,  שנכתב לפני 450 שנה.

שבטי ישראל שבאמריקה
א. א.:  מה אתה מתכנן להראות בספריך הבאים בסדרה ?

שחן : אני מתכנן עוד שלושה ספרים. בספר הראשון "מעבר להרי החושך" שם  אני מתאר את מסעם של עשרת השבטים ליבשת אמריקה. לדעתי במהלך החיפושים אחרי ארץ הקודש הם חצו את  סין.  כשהתברר להם לבסוף שאין זה המקום שאליו הם צריכים להגיע  והגיעו למיצר ברינג שמשם חצו ליבשת אמריקה דרך אלסקה. אבל בדרך השאירו כל מיני עקבות אצל האסקימואים למשל הם השאירו מילים עבריות.  לדוגמה הבית העגול של האסקימוסיןם נקרא איגלו או "איגכלות" סיומת עברית מובהקת לריבוי. לא רק זה – אם אחרי הליכה במדבר של שלג וקרח אתה מגיע למקום ירוק, אתה יודע איך האסקימואים קוראים לו ? "יאקאן" יהי כאן...
 
משם הם ירדו דרומה אל מרכז אמריקה  ושם בנו את הפירמידות. בדרך הם בנו ישובים אדירים שצצו לפתע פתאום בסביבות אריזונה וניו מקסיקו כאילו משום מקום במקומות שלא היו בהם ישובים קדומים יותר.  הארכיאולוגים כבר מזמן היגיעו למסקנה שהם הוקמו על ידי אנשים בעלי תרבות גבוהה שבנו להם בין השאר בתי קומות שמעולם לא נבנו באיזו ההוא קודם לכן. ובינם יש בניין אחד גדול ששימש כבית כינוס שר נקרא "קיווה" ומקור השם הוא "כי בא (מועד)".

ואז באיזה שלב בערך בשנת 1330 לספירה קרה להם אסון נורא. אחד הבניינים האלה התמוטט וקבר תחתיו עשרות אנשים. לדעתי בני עשרת השבטים ראו בזה עונש מהשמיים על כך שנשארו באותו המקום זמן רב מדי במקום להמשיך במסע אל ארץ ישראל.  והם קמו וירדו דרומה.  ושם הם הפכו לעם האצטקים שמקור שמו הוא במילה העברית "צדוק" ולפי אלדד הדני זה היה שם משפחת המלך של ממלכת עשרת השבטים ובאמת באותה התקופה שנת 1350 לספירה  יש עדויות ראשונות על הגעת האצטקים מהצפון למכסיקו  גלים גלים.
 
הבנתי את  כל זה  לראשונה  ב-1974 כשנשלחתי למכסיקו לנהל בית מדרש למורים ושם ראיתי את הפירמידות ביוקטן ומיד כשראיתי אותן זיהיתי אותן כמעשה ידי עשרת השבטים.  40 שנה לא חשבתי עליהם מאז ילדותי אבל שם הכל חזר אלי, והבנתי שמצאתי אותם לבסוף.   מאז פענחתי  שם כתבים רבים עם סממנים של תורת ישראל.  מצאתי פסלים שמתארים טכסי אוב בדומה לאופן שבו מתאר אותם הרמב´´ם.  מצאתי עדויות לכך שאנשים קדומים מאותם מקומות,  אשר מפאת הגנים שלהם לא צימח זקנם,  נהגו להדביק לעצמם זקנים.

כשעמדתי שם וראיתי את המזבחות בין הפירמידות,  אמרתי: ´המזבחות האלו הם תעתיק של המזבחות של המדבר´.  הלכתי,  מדדתי וחשבתי שאם כך,  זו ודאי התחנה האחרונה של עשרת השבטים.  אם אני צודק,  חשבתי,  צריך למצוא את התחנה הלפני-אחרונה שלהם.  זזתי כמה מאות קילומטרים אחורה,  ואחר-כך עוד כמה מאות,  עד שמצאתי את מה שאני חושב שהוא הסמבטיון.

אגב אני לא הראשון שמצא שהאצטקים הם צאצאי עשרת השבטים. לפני מאה שנים היה גוי אנגלי בשם לורד קניסברג שכתב על זה תשעה כרכים וגמר בבית הסוהר. הוא לווה כספים כדי לחקור את העניין ולפרסם את הספר שלו, וקווה שהספר יחזיר לו את ההשקעה אבל הספר נכשל והנושים זרקו אותו לכלא.
 
עשרת השבטים האצטקים הגיעו אם כך למכסיקו המקום שלפי חישוביהם היה צריך  להיות אפריקה כלומר מפתנה של ארץ ישראל הם סקרו את השטח והגיעו עד מהרה לחוף אוקיינוס האטלנטי ושם התבררה להם טעותם. פתאום הבינו שחלומם בן אלפי השנים לחזור לארץ ישראל לא יתגשם.
 
לאחר שהבינו עשרת השבטים שהם הלכו בכיוון הפוך ובמקום לציון הגיעו למכסיקו הם הקימו שורה של מקדשים שפני כולם למזרח לארץ הקודש כיוון שרצו לחקות במשהו את בית המקדש שבירושלים  הם  הקימו   בחזית הפירמידות הקימו שני עמודים גבוהים זכר לעמודי פתח  בית המקדש יכין ובועז ועד היום החוקרים לא מבינים מה בעצם היה תפקידם. והתשובה היא פשוטה האצטקים חיקו את מנהגי בית המקדש בירושלים שם הקטירו על שני העמודים קטורת.
 
א. א. : האצטקים היו מקריבי קורבנות אדם המוניים האם זה מה שקרה לעשרת השבטים ?

שחן :  הסיבה לכך שהיא שהם קיבלו את מנהגי הכנענים הצידונים שבאו עימם  שנהגו להקריב קורבנות אדם. 

ארץ אופיר בקולומביה

שחן אינו מתכוון לסיים את הכתיבה עם ספרו הבא.  יש לו עוד כמה הפתעות נוספות באמתחתו :
 
שחן : כשבאו עשרת השבטים  לאמריקה למכסיקו  הם מצאו שבט שדובר בניב דומה לשלהם עם שמות כמו "פנחסים,  אהרונים, ובני משה (שבט "מויסקה")   אבל בקושי הבינו זה את זה.   אלה היו צאצאי  האנשים  ששלח שלמה המלך להביא זהב  מאופיר שהיא לדעתי בקולומביה שבדרום אמריקה.
 
על האנשים האלה  אני כותב  את הספר  השלישי שלי בסדרה "הזהב מארץ אופיר".  הוא יהיה  תיאור של המשלחת של  שלמה המלך לאמריקה שאנשיה נשארו שם ונפגשו לאחר מכן עם אנשי עשרת השבטים שהגיעו לשם.   הספר יעסוק במשלוחי הזהב שיצאו מאילת ועציון גבר לארץ אופיר והעבירו לשם אלפי ישראלים,  לפחות עשרים אלף איש  כי בכל האחת מהנסיעות הועברו כ-20 טון זהב וכדי לכרות את כל המסה הזאת של זהב שלמה  נזקק להרבה אנשים נאמנים לכרייה והוא שלח גם הרבה כוהנים ולוויים שיתנו שירותי פולחן לכורים ולמשפחותיהם. 

א. א. : איפה בדיוק הייתה אופיר ?

שחן : אופיר הייתה בארץ קולומביה בדרום אמריקה.   הדרך הייתה דרך האוקיינוס ההודי  ולא האטלנטי. היו להם  תחנות בפיליפינים.   וכך במשך חצי שנה בערך לקח להם להגיע מאילת אל הפיליפינים ולאחר מכך הם המשיכו עוד שנה וחצי נסיעה עד שהגיעו לאופיר ירדו לחוף העמיסו את הזהב שמסרו להם את הכורים ששלח שלמה, ופנו חזרה הביתה וגם הדרך הביתה ארכה שנה וחצי. ביחד בדיוק שלוש שנים כפי שמתואר בתנ"ך.

והדרך הזאת המשיכו לצאת בה 250  שנה (להוציא הפסקה של 50 שנה כשהמואבים השתלטו על הערבה)  עד שהופסקה בגלל חוסר עזות הנפש של המלכים לשלוח לשם ספינות עם הצידונים שכבר התעניינו יותר באירופה ולא באופיר שבאמריקה.  האנשים של שלמה התיישבו שם, חלק מהם התיישבו במכסיקו וחלק עברו לפרו שם  הפכו לאבות עממים כמו האינקה ושם פגשו אותם ואת עשרת השבטים שהפכו להיות האצטקים.  הספרדים עוד מצאו זכר מהם בשם פינחסים ומואיסקה שהיו מומחים גדולים בתכשיטי זהב.  
 
הר סיני באפריקה

אבל יכול להיות שהמפתיע מכל הוא דווקא הספר הרביעי של שחן. 

שחן: הספר הרביעי  והמסיים שלי  בסדרה יעסוק בשאלה איפה נמצא הר סיני  ויוכיח שסיני נמצא  לא במדבר סיני שלנו וגם לא בחצי האי ערב אלא במרכז אפריקה בין צ´אד לבין סודאן  והוא הר אמיקוסי שבאפריקה. שם אוכיח שבני ישראל נדדוביבשת אפריקה.  אגב זאת לא התגלית המקורית שלי, בזה עסק כבר  יוסף אידלברג  ידידי הטוב   שעזר לי רבות במחקר בספרו "במברה: גישה חדשה לפענוח חידת יציאת מצרים ותעלומת עשרת השבטים"  (1972)   ביחד מצאנו  שמות עבריים  רבים באפריקה, תוצר של יציאת מצרים.

ספריו של שחן אינם עומדים בפני עצמם.  יש  להם גם מטרה פרקטית של איחוד לבבות בין שבט ישראל השונים הנפרדים כל כך ולבסוף אחוד כולם בארץ ישראל.  
שחן : עומדת לקום תנועה גדולה של "ברית אחים" (שם שנתן חנן פורת) של אנשי רוח דתיים ולא דתיים פרופסורים ושגרירים כדי ליצור ברית אחים עם היפנים. כבר היום ישנו גרעין גדול של משכילים יהודים מכל הזרמים,  אשר מגבשים תכנית אשר תפעל בקרב 85 מליון מאמינים רק באסיה,  על מנת להעיר בהם את הסולידאריות הטבעית אלינו,  אחיהם בני השבטים יהודה בנימין ולוי.  תחשוב,  ישנם 85 מיליון יפנים בני דת השינטו שיכולים להיהפך לאוהדי ישראל.  אם אכן נצליח להעיר את הרגשות הללו אצלם,  אנו צפויים למצוא את המדינה כשהיא מוצפת בעשרות מיליונים שיבואו לחזק את אחיהם הנאחזים בארצם וההשלכות על נושא הביטחון. מספיק שיבואו חצי מיליון כדי לבקר.  אנחנו לא רוצים לגייר אותם, מספיק שיבואו לבקר את עם ישראל  ואת מולדתם העתיקה שומרון  חצי מיליון בכל שנה,  והסתדרנו מבחינה כלכלית.  מספיק שיבואו 40 או 50 אלף מתנדבים לגבולות,  ופתרנו את כל הבעיות.  ואם היינו מתרגמים את הספר ומפיצים אותו בין האפגנים, ומראים להם על הקשר הקדום ביננו  גם מכאן הייתה צומחת תועלת רבה.

אגב  הנשיא הקצב  עומד לבקר ביפן ולמסור את הספר אישית לקיסר יפן שהוא לפי המסורת משבט אפרים. אם  טענותיו של שחן יתקבלו ייתכן שיום יבוא  שצאצאי עשרת השבטים מאפגניסטן (שבטי הפתאנים)  מיפן ומיבשת אמריקה ידרשו גם הם זכות עליה למדינת ישראל כחלק מעם ישראל האבוד  כפי שדורשים כיום שבטים אפריקניים שונים שעברו ליהדות ? אם כך יקרה הרי רשויות ישראל ימצאו את עצמם עומדים לפני בעיה מורכבת במיוחד של עליה של מיליוני  אנשים  ואולי עשרות מיליונים הטוענים להיות צאצאי עשרת השבטים ובהם גם אנשי טליבאן אפגניים פנטים מטורפים.

 
הדרך לסמבטיון

מה המרחק לסמבטיון ?
ת"ק פרסה ועוד עשור.
האם אספיק לאור הנר  ?
כן הלוך וגם חזור. 
אם קל אתה זריז וער
תוכל להגיע לאור הנר. 

(מתוך "אבא אוזיהו " תירגמה ורדה לבני אבלס)  

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
נשאר רק עוד דבר אחד לברר לסיום השיחה:
 
א. א.  :  איפה נמצא נהר הסמבטיון  המסתורי שמאחוריו  על פי האגדה שוכן המרכז של  עשרת השבטים האבודים ?

שחן :  את זה אני שומר בסוד.  הדבר האחד שאני שומר אצלי בבטן ולא מגלה לאיש זה מקום  נהר הסמבטיון והררי החושך. באו אלי רבנים ושאלו אותי על הסוד וסירבתי לגלות  גם להם.  זה יופיע רק בספרי הבא "מעבר להררי החושך" אותו אני מקווה להשלים בתוך שנתיים כי זה כרוך בהרבה נסיעות.

שם אני מתאר את הסמבטיון ואת מיקומו.  אם אני אמות קודם לכן הסוד ירד איתי לקבר. החלטתי שאם אתרכז בספר הראשון בסמבטיון כל החוקרים יתעלמו משאר הממצאים שלי על עשרת השבטים  שהם הדבר החשוב באמת ויתרכזו רק בסמבטיון ובזה אני לא מעוניין. אבל אני נשבע לך שאני יודע איפה זה ושזה בדיוק כפי שזה מתואר בגמרא.  הרי  כל הרעיון הוא שאי אפשר לעבור את הסמבטיון.
 
אני מצאתי נהר שהוא אכן מכשול גדול,  וזה אפילו מסתדר עם הכיוון של הגמרא.  הנהר אינו זורק אבנים לאוויר שישה ימים,  אבל בהחלט קיימת אצלו תופעה דומה. אלה  לא ממש אבנים, זה משהו אחר.   אבל לא בקטן, בגדול, בשואו ענק.

א. א.  היגעת לסמבטיון במסעותיך?

שחן : אני עצמי לא הייתי שם, הייתי קרוב, אבל לא הגעתי לסמבטיון עצמו.  קצת ראיתי, אבל לא הכל, אבל אני יודע בדיוק מה מחכה לי שם, כי קראתי עדויות. אנשים אחרים הגיעו לשם אבל הם לא ידעו את מה הם מצאו ולאן הם היגיעו.  הם לא הבינו.  יום  יבוא אני מקווה להגיע לשם. 

א. א.:  ומה תעשה כשתגיע לשם ?

שחן : השאיפה הגדולה שלי היא לעמוד יום אחד שם  על שפת הסמבטיון ליד הררי החושך במרכזם של עשרת השבטים האבודים  ולצעוק  אל השמיים :  "אלוהים,  החיפוש הסתיים, מצאתי אותם.  אני, הניצול מטרנסניסטריה  פתרתי לבסוף  את החידה בת 2700 השנים."  
 
ספרי אביגדור  שחן
 
  1. המשלט הגלילי . ( קובץ סיפורים ) ציורים משה מלמד  ,הוצאת נחום טברסקי , 1966.
  2. כנפי הניצחון :לתולדות חיל האוויר ומח"ל  הוצאת עם הספר , 1966.
  3. כוחות מודעים וכוחות לא מודעים בעיצוב דמויות הגיבורים בסיפורי אשר ברש . דיסטרציה, אונ' ירושלים .  1967 .
  4. גיטאות טרסניסטריה : 1941-1944 עבודת מ.א  , אונ' ירושלים, 1981
  5. בכפור הלוהט :גטאות טרנסניסטריה , הביא לדפוס שמוליק בדאור  בית לוחמי הגטאות והקיבוץ המאוחד , 1988 ( מהדורה ב' 1990) ( תורגם לאנגלית )
  6. חישול הכנפיים ,מערכות 1991.
  7. מבצע כדור הרעם הוא מבצע אנטבה שנסוב שמו למבצע יהונתן , מסדה , 1993. עלילות גבורה ומיסתורין :רומן לבני הנעורים בשני כרכים : 
  8. חבורת הרפאים : רומן נעורים ,  עלילות גבורה  ומיסתורין חלק א'  איורים יואב בז'ראנו הוצאת דני 1998
  9. ספינה ללא תורן , עלילות גבורה ומיסתורין חלק ב'.  דני ספרים 1998 . סיפורם של ילדים מרומניה שעולים לארץ ישראל לאחר השואה
  10. אל עבר הסמבטיון :מסע בעיקבות עשרת השבטים הקיבוץ המאוחד ,2003. .
ערך את הקבצים : 
 
המכללה  העתידית בישראל , משרד החינוך והתרבות מחלקת הפרסומים ,  1993 . (בעקבות יום עיון ב-1992 מכון ואן ליר בירושלים)
 
דגמים  למכללות אזוריות ,משרד החינוך והתרבות אגף המיכללות ,1995 ( בעקבות יום עיון )

 



Bookmark and Share

 מפת העץ:
משקפת שדה - טור שבועי  /   יורם המזרחי  [12/11/2005 11:19:51] 
עשרת השבטים האבודים  /  אלי אשד  [11/11/2005 14:24:26]  «- אתה כאן
 רחמנות על "החוקר" המתמחה בחנטריש.מה עם תיבת נח,ארון  /  יורם המזרחי  [12/11/2005 03:14:24] 
 לאשד: כרגיל מעניין מאד. עד אפגניסטאן- מעניין וסביר,-  /  רפי אשכנזי  [12/11/2005 14:41:14] 
 שמעתי הרדיו הרצאה שלו על הספר שהוא כתב  /  שרון קנצרובסקי  [15/11/2005 01:20:12] 
קריקטורה שבועית / פרס פרץ  /  tach  [06/11/2005 22:13:13] 
דפי נחיתה   /   בניית אתריםבניית אתרים   /   הקמת פורוםהקמת פורום