רדיו יוּבל   רשימת דיוור תנאי שימוש (קולמוסנט ©) הרשמה עזרה מקלדת יוּבל

הנך מזוהה כ-    , להרשמה / התחברות לחץ כאן

תאריך: 14/08/2005 10:13:46
מאת:
 רמי נוי  ICQ
נושא: עלילת דם 2005 - מסע לפולין

 
עלילת דם 2005 - מסע לפולין
 

 
ארץ מרתקת היא פולין, ועם גאה הוא העם הפולני. ארץ ירוקה היא פולין ורווית מים, ודם.

לאחרונה יצאתי למסע מרתק לפולין, בהדרכתה של ההיסטוריונית וחוקרת השואה ד"ר אמונה נחמני גפני. במשך 12 יום אינטנסיביים הצצנו אל המדינה הזו, הנחלצת מעשורים רבים של רודנות ושעבוד פנימי וחיצוני, וראינו את מה שיש בה ואת מה שאין בה – היהודים.

פולין הסבירה פניה ליהודים. בשעה ששליטים אחרים רדפו וגרשו את היהודים, הזמינו מלכי פולין ואציליה את היהודים לגור ולסחור בקרבם, תוך מתן זכויות מפליגות, אוטונומיה דתית ומשפטית.

בה בעת המשיכה הכנסייה הקתולית לראות ביהודים את שליחיו של האנטי כריסטוס, וניסתה להצר את צעדיהם ככל האפשר. הפולנים, שהיו ועודם אדוקים מאד בדתם, היו תמיד, בחלקם הגדול כנראה, אנטישמים.

יהדות פולין פרחה ושגשגה, מבחינה מספרית, דתית ותרבותית. יהודי פולין היו מעין "מדינה בתוך מדינה" כשהם גרים ברבעים משלהם, נשמעים לחוקים משלהם, ודוברים את שפתם היידית. רוב יהודי פולין דברו מעט מאד, אם בכלל את שפת המדינה. מצבם הכלכלי היה בדרך כלל רע וחלקם הגדול היו עניים מרודים.

רק במאה ה-19 החל מצב זה להשתנות, כאשר תנועת ההשכלה תפסה מקום גובר והולך בקרב יהודי פולין. יהדות מתקדמת והתבוללות, השכלה גבוהה ומקצועות חופשיים, מהפכנות סוציאליסטית וציונות, הגירה לאמריקה ועליה לארץ ישראל, היו בין המגמות שתפסו תאוצה בקהילת יהודי פולין. יחד עם זאת נותרו רוב היהודים חרדים, נבערים מהשכלה כללית, עוסקים במסחר או במלאכה זעירה וחסרי אמצעים.

קהילת יהודי פולין מנתה בשנת 1939 למעלה מ-3 מיליון איש. כיום, פולין ריקה כמעט מיהודים. הנאצים חיסלו כמעט את כל יהודי פולין ושארית הפליטה בגלים גלים של בריחה. בשנים האחרונות ניכרת מעין תנועה של חזרה ליהדות של הדור השלישי והרביעי של ניצולי שואה שהתבוללו או התנצרו, אולם בכך אולי נוכל לעסוק בפעם אחרת.

פולין ריקה מיהודים, אך לא מזכרם, אתרי הנצחה ליהדות שהייתה ואיננה ממלאים את רחבי פולין לאורכה ולרוחבה. בתי כנסת שנחרבו ושוקמו בחלקם הקטן, רחובות עם שמות יהודיים, שרידי בתי הקברות שחרבו ואלו (כמו בית העלמין הענק בוורשה) שעומדים על תילם. מבעיתים במיוחד הם אתרי מחנות הריכוז ומחנות ההשמדה, אלה שנותרו כמוזיאונים לדראון פשעי הנאצים ואלה שלא שרד מהם מאום.

גם האנטישמיות שרדה. אנטישמיות בלי יהודים, אנטישמיות דתית בעיקרה, המקננת מן הסתם במוחותיהם של פולנים רבים, במיוחד באזורים הכפריים.

נפגיש אתכם עתה עם אחד הגילויים המפלצתיים ביותר של האנטישמיות הפולנית לדורותיה, גילוי שלמרבה הזוועה ממשיך להרים את ראשו המכוער, ועומד בפני כל הלחצים הבינלאומיים – ציור עלילת הדם בסנדומייז´ (Sandomierz).

עיר עתיקה היא סנדומייז´ ויהודים ישבו בה מאות בשנים. צויזמיר – כך קראו היהודים לעיר, בשבשם את שמה, כמקובל בתרבות היידיש. בככר העיר  - הרינק, סחרו היהודים עם איכרי הסביבה. בית כנסת גדול הקימו היהודים (המשמש היום ארכיון ממשלתי) מוסדות תרבות ודת, צדקה וגמילות חסדים. בתמונה הראשונה רואים אנו קבוצת אמנים יהודיים ליד הבאר שבככר העיר.


עיר יפה היא סנדומייז´ – שוכנת עלי נהר הויסוו´ה ובה ככר רחבת ידיים, כנסיות מפוארות, בניינים מתקופת הרנסנס, עיר ההופכת אט אט לשכיית חמדה תיירותית.  ביום בו הגענו אל העיר נערך בה פסטיבל רנסנס ברוק, שבו ערכו תושבי העיר, לבושים בתלבושות עתיקות, מיצגים מרשימים וצבעוניים.


יהודי סנדומייז´ היו רצויים בתקופות מסוימות, דחויים ונרדפים בתקופות אחרות. ב-1712 סבלו יהודי העיר מעלילת דם וגורשו מן העיר. את המעשה הנורא הנציחה הכמורה בסנדומייז´ בקתדראלה של העיר.

מאז ועד היום מוצג לראווה בעיר סנדומייז´ ציור קיר נודע שבו היהודים הרצחנים, המפתים נערים נוצרים רכים, רוצחים אותם באופן אכזרי, מתעללים בגופותיהם, ושואבים את דמם להכנת מצות.

את המורשת הזו לא ששה הכנסיה בסנדומייז´ להציג. הצילום בכנסייה אסור, ואם מבחינים האחראים בכנסייה כי קבוצת יהודים רוצה לחזות בציור הקיר, כניסתה נמנעת או שמצלמותיה מוחרמות. שקט רוצים שלטונות הכנסייה, שקט.

חמקנו אל תוך הכנסייה כשאנו מקפידים לא לדבר עברית. צעדנו אט אט כשאנו מקפידים לא לשהות יותר מדי ליד הציור הידוע, ובה בעת מתפעלים מן הקישוטים ויצירות האמנות בכנסייה.

ליד הציור הצבתי את המצלמה בתוך שקית וצילמתי בתנאים לא תנאים, בחשיפה ארוכה, את מה שיכולתי. בואו עמי והתבוננו בעלילת הדם של סנדומייז´ – תרבות פולנית בשנת 2005.
 


הבה ונתבונן ראשית בציור המלא מוגדל, מיושר וממוסגר:


ועכשיו נרד קצת לפרטים. הנה היהודי מפתה, באמצעות מטבע או ממתק את הנער:


וכאן – הכלבים אוכלים את גווית הנער השחוט:


 
כאן נוזל דם הילד אל הכד:


היהודים עוקרים את עין התינוק ומביטים בה בחמדה:


הרב והשוחט מסתודדים:

 

אפשר להמשיך עוד ועוד ויש בעיר גם תמונות אחרונות, אולם הזוועה ברורה.

ברור גם שכאשר מוצגת תמונה כזו בקתדראלה של העיר, התוצאה ברורה.

אין במה שאני מביא לכם חידוש. התמונה מוצגת במשך מאות שנים בסנדומייז´, ובמשך עשרות השנים האחרונות נעשים ניסיונות להסיר אותה משם, ללא הועיל.

עוד בשנת 1964 הוציא האפיפיור צו אפיפיורי, בו הוא קובע כי עלילת הדם הייתה כזב מרושע ומורה להסיר מכל כנסיות העולם אזכורים לעלילה הזו. ברוב העולם בוצע הדבר, אך לא בסנדומייז´.

בשנים האחרונות עולה העניין מדי פעם לתודעה הציבורית. כך למשל פורסם בשנת 2000 בעיתון הפולני החשוב Gazeta Wyborcza מאמר של Stanislaw Musial הקורא להסיר את התמונה ולהעבירה למוזיאון שיעסוק באנטישמיות. בתגובה פרסם בעיתון הבישוף סטניסלב גדצקי, יושב ראש המועצה לדיאלוג דתי בכנסייה הקתולית הפולנית, הצהרה שפורסמה בעיתונות, שתוכנה המקוצר הוא בערך כזה:
 
"ההאשמה ברצח פולחני, נובעת מאי הבנה של חוקי הדת היהודית, שלא רק אוסרת שפיכת דם נקי, אלא אפילו רצח כלשהוא, כמו גם זיהום טקסי על ידי מגע עם דם, לכן ברור מעל לכל ספק כי מעולם לא היה חוק דתי או מנהג הקורא לרצח חפים מפשע לצורך דתי או אחר.

מאין הופיע איפא השכנוע כי היהודים זקוקים לדם נוצרי כדי למלא את מצוות דתם? ... הסיבה העיקרית הייתה שכנוע עמוק כי היהודים שונאים את האנושות כולה, את הנוצרים בעיקר, וכי הם עומדים במדרגה מוסרית נמוכה יותר מעמים אחרים.

מה צריך להיעשות בעניין התמונה הספציפית בסנדומייז´ המציגה רצח תינוקות?

תשובה אחת היא שזהו סיפור ישן, השייך לעבר וחסר כל רלבנטיות כיום.

תשובה אפשרית אחרת היא שזוהי עדות לקנאות דתית שאינה אוניברסלית ואינה מייצגת את הדת, שכן הדת הזו הוציאה מקרבה, אחרי הכל, אנשים קדושים רבים שפעלו להגנת היהודים הנרדפים בזמן מלחמת העולם השנייה ובזמנים אחרים.

אדם יכול לענות גם שלדת היהודית יש קנאים משלה.

התמונה יכולה להחשב כחלק מאוסף, שמבחינה אומנותית, לא ניתן להיות מעוות או מפורק.

אדם יכול לטעון גם כי אין זה מנומס להיכנס לבית השכן ולתבוע ממנו כי יסיר ריהוט שיש לאורח לגביו קונוטציות לא נעימות.

ניתן גם לשים מתחת לתמונה טקסט המסביר את תוכנה בצורה הנכונה (הערת המחבר: הדבר לא נעשה), אולם יש גם פיתרון אחר - זה שהוצע על ידי האב הקדוש בשנת היובל – כפרת עוונות ושינוי רוחני פנימי.

באשר לפיתרון המפורט לבעיית התמונה בסנדומייז´, הדבר יכול להיעשות אך ורק על ידי הבישוף המקומי Waclaw Swierzawski ועל ידו בלבד.


ובכן, דבר לא נעשה. כל הפניות לשלטונות המקומיים והארציים, ולראשי הכנסייה לא הועילו. בדרכי ארצה, בשדה התעופה של וורשה, פגשתי את הפרופסור שבח וייס, יושב ראש הכנסת לשעבר, ניצול שואה, וכיום מרצה גם באוניברסיטאות בפולין. הוא סיפר לי כי פנה אישית, בהיותו יושב ראש הכנסת, לאפיפיור יוחנן פאולוס השני, וכי קיבל ממזכיר האפיפיור תשובה ברוח הדברים שציטטתי לעיל: סיפור עלילת הדם הוא עלילה לא נכונה השייכת לעבר, והתמונה לא רלבנטית.

עובדה היסטורית היא שבפולין היו יותר עלילות דם מאשר בכל ארץ אחרת, לו היה חי אז היועץ המשפטי לממשלה, מר מני מזוז, היה טוען מן הסתם כי לא הוכח שהתמונה בקתדראלה, ודומות לה, גרמה לעלילות הללו וכי רצח היהודים נגרם מהכשל האבטחתי שלהם ומאי התארגנותם להגן על עצמם.

ומה קורה היום? כאמור בית הכנסת של סנדומייז´ שופץ לאחר שנהרס על ידי הנאצים וכיום הוא משמש כארכיון:
 


על כותלי בית הכנסת הנטוש, בעיר שאין בה יהודים, ראינו את הכתובת הבאה:

 


 
Bookmark and Share

 מפת העץ:
סיפור תאוות מתנחלים - סוף  /   יורם המזרחי  [15/08/2005 16:45:09] 
עלילת דם 2005 - מסע לפולין  /  רמי נוי  [14/08/2005 10:13:46]  «- אתה כאן
  "אין חדש תחת השמש "-אני מזועזעת ..  /  סוריא  [14/08/2005 18:01:27] 
 הו תמימות קדושה סוריא  /  רמי נוי  [14/08/2005 18:14:59] 
 איש איש בדעותיו יחיה כל עוד אין הדבר ניכפה על האחר  /  סוריא  [14/08/2005 19:02:10]  
 תודה על המאמר המצויין. הכתוב והמתואר , יותר הוגנים -  /  רפי אשכנזי  [14/08/2005 18:28:37] 
 טעות בהבנת הנקרא?  /  רמי נוי  [14/08/2005 19:22:10] 
 נוי, אתה שוב ניכנס לפינה בה אתה מתאר את הפולנים לפחות  /  רפי אשכנזי  [14/08/2005 19:56:19] 
 מי שנכנס לפינה זה אתה  /  רמי נוי  [14/08/2005 21:21:55] 
 נוי היקר, אני שמח על הטון הרגוע בנתיים: השואה באירופה יכלה  /  רפי אשכנזי  [15/08/2005 19:13:05] 
 כתוב נא על מה שאתה מבין  /  רמי נוי  [15/08/2005 19:52:39] 
 לא היה שני באכזריותו, ראשון  /  אניקה  [15/08/2005 20:08:11] 
 עוד פעם רומניה? ד"ר ז´אן אנצ´ל לא היה משכנע מספיק לטעמך?  /  אניקה  [15/08/2005 20:05:51] 
 תודה על כתבה מרתקת. הכותב השכיל לחבר בין  /  מרים קבלינסקי  [14/08/2005 21:23:37] 
 מזה זמן רב שלא ראינוך כאן גיברת קבלינסקי  /  רמי נוי  [14/08/2005 21:46:47]  
 המאמר מזכיר לי את סידרת הטלוויזיה "אנטישמיות - לא מה שחשבת"  /  מרים קבלינסקי  [15/08/2005 10:35:35] 
 גילוי מרתק וקצת הרפתקאה  /  עמיש  [14/08/2005 21:58:22] 
 הרוע אין לו סוף  /  אניקה  [14/08/2005 23:52:55] 
 הצילומים מצויינים  /  יועזר  [15/08/2005 00:51:25] 
 תמונות מסעירות רשימה מרתקת וטוב שגם חיצונית  /  דליה  [15/08/2005 01:19:49] 
 בעצם עכשיו ראיתי שהעימוד שונה ממה שהיה בהתחלה  /  דליה  [15/08/2005 01:20:59]  
 אם נראה שה"חומר" דחוס לצדדים, כדאי לבדוק את הגדרות התצוגה  /  אניקה  [15/08/2005 06:54:39] 
 רמי - תודה על רשימתך  /  רפי גטניו  [15/08/2005 20:38:34] 
 קבל צל"ש על עבודת איסוף המודיעין  /  אבנר אברהם  [17/08/2005 11:42:00] 
 אני אומר בלשון המעטה  /  דוד סיון  [17/08/2005 12:17:39] 
 לא התמונה - אלא ההסתה של הכמרים  /  רמי נוי  [17/08/2005 12:42:17] 
 בדיוק  /  אבנר אברהם  [20/08/2005 10:31:05]  
 והתמונות הללו הן חלק מההסתה של מנהיגי הדת  /  רמי נוי  [20/08/2005 17:17:38] 
 רמי עשה מעשה שלא מקובל לעשותו  /  אבי גולדרייך  [20/08/2005 21:24:59] 
 מישהו אבד כאן את עשתונותיו או מה?  /  עמיש  [21/08/2005 20:50:56] 
 הדאגה שלך לתיירות ממש מרגשת  /  דוד סיון  [22/08/2005 07:15:01] 
 תן לי סיבה אחת לענות לארגומנטים שלא העליתי במאמר  /  אבי גולדרייך  [29/08/2005 05:12:28] 
 כאן נוהגים  /  עורך  [29/08/2005 05:37:30] 
 כן, ביד אחת יש לך סל תירוצים וביד שניה שק של הסברים  /  אבי גולדרייך  [29/08/2005 05:56:58] 
 העובדות היבשות  /  דוד סיון  [29/08/2005 12:18:48] 
 יאללה בסדר  /  אבי גולדרייך  [29/08/2005 13:48:01] 
 זו לא התיזה שלי  /  דוד סיון  [29/08/2005 14:20:36]  
משקפת שדה - טור שבועי  /   יורם המזרחי  [13/08/2005 10:51:21] 
דפי נחיתה   /   בניית אתריםבניית אתרים   /   הקמת פורוםהקמת פורום