רדיו יוּבל   רשימת דיוור תנאי שימוש (קולמוסנט ©) הרשמה עזרה מקלדת יוּבל

הנך מזוהה כ-    , להרשמה / התחברות לחץ כאן

תאריך: 16/07/2005 00:00:03
מאת:
 אלי אשד 
נושא: האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים?

האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים?
 


לאחרונה יצא לרדיו הסינגל החדש של השיר בשעה שהחפצים, שיתוף פעולה אמנותי ראשון בין המשורר יחזקאל נפשי שכתב את המילים, לבין העיתונאי והזמר א.ב. דן, מלחין הטקסט. שיר זה אגב אינו עתיד לצאת כחלק מדיסק אלא רק לרדיו נכון לעתה,  וזאת בשל מצב המוזיקה העולמי המוגבל והאצת ה"מודרניזציה" (או אם תרצו הפיראטיות)  בכל הנוגע להורדת שירים מהאינטרנט, אולם שיר זה הוא בגדר תופעה יוצאת דופן בשנים האחרונות גם מסיבה אחרת  שכן בשנים האחרונות רק מעט זמרים פונים לשירי משוררים על מנת להלחין אותם.

פעם לפני עשרות שנים רוב הפזמונים המושרים היו שירי משוררים שכן או שהיו שירי משוררים ידועים שהולחנו כמו רחל או שנכתבו בידי משוררים ידועים שכתבו אותם על תקן של "פיזמונאים" אנשים כמו  נתן אלתרמן ויעקב אורלנד.  משוררים אלו עשו הפרדה חדה וברורה בין השירים "הרציניים" שלהם  ובין "הפיזמונים" שאותם כתבו רק לצרכי פרנסה אם כי הפכו לחלק היותר ידוע של שירתם.
 
לאחר מכן קמה התופעה של כותבים שראו את עצמם ונראו בציבור כפיזמונאים "בלבד". אנשים כמו נעמי שמר ואהוד מנור ואביהו מדינה  או שעסקו גם בכתיבת שירה וגם בכתיבת פיזמונים  כמעט ללא הבדלים כמו יורם טהר לב ואז בשנות השבעים נוצרה תופעה חדשה שכמעט לא הייתה קיימת עד אז של זמרים שכותבים את החומר שלהם בעצמם , החל מזמרים כמו שלמה ארצי  ומאיר אריאל  שלהתעקשותם לכתוב את שיריהם בעצמם התייחסו בביקורת בתחילה כקוריוז מוזר.  תופעה זאת הפכה במהרה לשיטפון והיא כיום כמעט דומיננטית בתחום המוזיקה הקלה והזמרה בארץ .
 
נכון, מדי פעם אנחנו שומעים על פרויקטים מיוחדים של הלחנת שירי משוררים כמו לאה גולדברג ומירון איזקסון אולם אלו הם יוצאי דופן. בדרך כלל כיום זמרים אינם מלחינים שירי משוררים וכנראה גם לא מתעניינים בהם.  האם יש עתיד לשירי המשוררים כפיזמונים מושרים ?
 
לרגל שבוע הספר עשיתי סימפוזיון בשאלה "האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים"   בין כמה מהיוצרים הצעירים המוכשרים והבולטים ביותר כיום בעולם השירה והמוזיקה הישראלי  שעוסקים בשירה בהלחנתה ובשירתה וכך מכירים את הנושא מכל צדדיו.
 
יחזקאל נפשי משורר צעיר ובולט בולט בחוגי המשוררים הצעירים של ישראל  העורך את תערוכות "שיח משוררים" בגלריית אייזנברג ת"א. מגיש ועורך את פינת הספרות ברדיו לב המדינה 91 fm מספר על הפזמון שלו:
 

נפשי : זה הפזמון הראשון שלי שהולחן.  והוא נכתב עבור נערה שחיה איתי תקופה ארוכה וכשזה נגמר כתבתי עליה את השיר . לימים הכנתי את תערוכת שיח משוררים וא. בן דן היגיע אלי דרך תערוכה  זאת  של שירים וציורים שהכנתי ויצר איתי קשר והוא מאוד רצה קשר עם משוררים כאוהב שירה . הבאתי לו כמה שירים זה מאוד החמיא לי כי היום רוב הזמרים בעיקר עובדים עם פיזמונאים ולא עם משוררים. עבדנו יחד עם עוד  כמה שירים שמהם בחרנו רק את זה והוא הולחן .

דעתי על התהליך הזה שיש בו הרבה קסם בעיני : יושב משורר בחדר שלו בשעה קשה או של שמחה גדולה וכותב את אשר על ליבו ובא אדם אחר ולוקח את היצירה המוגמרת ומכניס בה משהו משלו ואז לפתע זה הופך להיות יצירה אחרת לגמרי פתאום ראיתי את השיר בצורה שונה כי הוא לא רק שלי. קרה שישבתי עם חברים בבימת קפה ופתאום שמעתי את השיר ברדיו ושאלתי את עצמי מה אנשים רגילים חושבים על זה ואיך הם מפרשים את זה.
 
אלי  :  לאחר פטירתם של נעמי שמר ואהוד מנור אתה חושב שיש היום עוד כותבי פיזמונים טובים באמת ?

נפשי : אני לא חושב שזה שאהוד מנור מת זה אומר שאלמן ישראל, כי יש היום הרבה כותבים טובים

אלי : ואתה לא  היית מעדיף שילחינו יותר שירים שלך ושל משוררים אחרים    ?   

נפשי :  תדע שאני  דווקא מקבל פניות מהרבה זמרים ואמנים ולא לכולם אני נענה בחיוב גם משום שהם מבקשים שאני אכתוב בהזמנה ואני לא יכול לכתוב בהזמנה.
 
הם רוצים  שיר שכתוב כמו פזמון ומבקשים כיוון מסוים וראש מסוים משהו שיתאים לאופי שלהם וזה אני לא יכול לספק . מעולם לא כתבתי מהזמנה ומעולם לא ניסיתי להתחבר לראש של זמר  מאחר שזה בלתי אפשרי בשבילי וכותב את הדברים שלי בלבד וזה מקשה על הזמר הממוצע.

אבל עם כל זאת אני חושב שעדיף שזמרים יפנו למשוררים אמיתיים יותר משום ששירה היא שונה מפזמונאות זאת מנגינה בנפש בעוד שפיזמונאות היא יותר ריתמוס  עם משקל.


יסמין אבן  היא יוצרת רב תחומית, זוכה כמה פעמים של פרס עכו"ם  ואחת הזמרות הצעירות האהובות והמוערכות ביותר של ישראל . היא  משוררת מלחינה וזמרת שהילחינה שירי משוררים רבים ובין השאר השתתפה בפרויקט לאה גולדברג.
 
אלי: את מעדיפה להלחין שירי משוררים או טקסטים שלך?
 
יסמין :
אני מאד אוהבת להלחין שירי משוררים, אם אני מתחברת אליהם. התחלתי לעסוק בזה בעקבות פניות שקיבלתי ממשוררים ומארגני ערבי שירה. באופן כללי, מאתגר אותי להלחין טקסטים של אחרים, למרות שאני כותבת טקסטים בעצמי  -  כי טקסט של אדם אחר גורם לי להלחין קצת אחרת.
 
אלי: זה שונה להלחין שיר משוררים מטקסט רגיל?
 
יסמין : זה תלוי בגישה. מוזיקאים רבים נוטים להלחין שירה באופן אימפרסיוניסטי,  מורכב יותר, לעתים כבד. לעומת זאת, לא מעט אמני רוק ופופ תפרו לחן קומוניקטיבי וקליט לשיר של משורר. חלקם אף הפכו ללהיטים  -  "סקס אחר" של וירצברג וגלבץ למלים של וולך, "שקט" של בלאגן ושל וולך, "מערבה מכאן" שמתי כספי הלחין לריקי גל, למלים של תרצה אתר. 

לצערי,  אמני הרוק והפופ בני הדור הצעיר ממעטים להלחין שירי משוררים, למרות שנראה שמשוררים רוצים שמילותיהם ישתלבו בעשיית הפופ.
 
אלי : מדוע ירדה קרנה של השירה בתעשיית הפופ?
 
יסמין : האשם המרכזי הוא התהליך הגובר של מיסחור המדיה .  התהליך כולל רידוד טקסטים: הרדיו נוהג להשמיע טקסטים פשוטים ויומיומיים, שידברו אל כמה שיותר מאזינים, ובכך לצבור רייטינג.  אם לפני 10 שנים היה קל יותר להכניס שיר משוררים לרדיו ולהפכו ללהיט, היום זה קשה. זמר צעיר שרוצה לפרוץ יחשוש לגעת בשירי משוררים. זה מאד עצוב בעיניי. 

מיסחור המדיה גרם לכך שלנוער אין גישה כמעט לשירה, כמו גם לז´אנרים מסויימים של מוזיקה, כמו מוזיקה תעשייתית, פוסט רוק וזרמים אלטרנטיבים אחרים.

עם זאת, קיים עדיין סגנון כתיבה שהוא הכלאה בין פזמונאות ושירה,  כמו אצל חנה גולדברג ומאיר גולדברג, שבאים מתחום השירה והדבר מורגש בפזמונאות שלהם. לז´אנר הזה משתייכים גם משוררי רוק, שהם משוררים שלא פרסמו ספרי שירה באופן רשמי, אך את חלק מהטקסטים שלהם אפשר להגדיר כשירה,
כמו דני דותן מהקליק וערן צור. אבל הם מעטים.
 


נתן סלור הוא יוצר וזמר שמכיר את שני צדדי המיתרס מכמה תחומים: הוא נכדו של המשורר המפורסם נתן אלתרמן ובנה של המשוררת הידועה תרצה אתר והוא עוסק בכתיבה והלחנה משלו  הן לבד והן בשיתוף פעולה עם יסמין אבן . והוא עוסק רבות בהלחנת ושירת  שירי משוררים כמו אלו שהוא מכיר טוב כל כך מהבית .והוא חושף את אחת הסיבות המרכזיות מדוע יוצרים היום מלחינים פחות ופחות שירי משוררים.
 
נתן סלור : אני התחלתי עם הלחנת שירי משוררים עוד מבית הספר ברימון ואני מאוד אוהב את זה.

ורק אחר כך כשרציתי לפעול להוצאת דיסק משלי והתייעצתי עם אנשי מקצוע הם אמרו לי ששירי משוררים זה טוב ויפה אבל הקהל מעדיף להכיר את הזמר עצמו דרך השיר אז התחלתי לכתוב שירים משלי כי אמרו לי שזה מה שהקהל רוצה.

אלי : ואתה שלם עם זה ?

נתן סלור : אני חושב שאפשר להכיר אותי גם ולא פחות טוב  דרך שיר שאני שר  של יונה וולך לא פחות מאשר דרך שיר של טקסט שלי .  הרבה שנים ברחתי מכתיבת טקסטים  כי זה קשה לי וקשה לי לעמוד מאחוריהם אבל התחלתי לעבוד על טקסטים בשיתוף פעולה עם יסמין אז  זה משהו יותר קל והאחריות מתחלקת ושיתוף הפעולה עוזר לי מאוד .אבל גם הלחנו הרבה. אני  בשורה התחתונה מעדיף בהרבה  להלחין שירים של אחרים .

אלי : איך סבך ואימך התייחסו להבדלים בין שירים ופזמונים?

נתן סלור : סבי ואימי עשו הפרדה ברורה בין כתיבת שירים ופזמונים  דבר שהיום כמעט  לא עושים יותר. בחייו של סבי  רוב שיריו שהולחנו היו פזמונים מיוחדים . זאת בניגוד לאחר מותו שאז הלחינו גם  שירים "ספרותיים "שלו   . וכך גם היה אצל אימי תרצה אתר שכתבה פזמונים קלילים.
 
אני עושה פחות  הפרדה כזאת .אני יותר מכיוון המוזיקה ופחות בא בכיוון הטקסטים .בדיסק החדש שלי שאמור לצאת בקיץ יש למשל שיר של ביאליק "רועת הכוכבים" בדואט עם יסמין אבן.

אלי : איך אתה בוחר פזמונים להלחנה ? 

נתן : יש שירים שמדברים אלי בצורה בלתי אמצעית והם מתחברים אלי והם מובנים לי כמו יונה וולך ואברהם חלפי . ואלכסנדר פן ואני מוצא את עצמי בהם וזה יותר קל לי וזה כבר קיים .למשל משפט כמו של יונה וולך "יש לי במה בראש "( שדווקא לא הלחנתי ) .בשנים האחרונות אני מלחין יותר שירי משוררים חדשים בעוד שקודם יותר הלחנתי קלאסיקה אם כי זה גם בעקבות פניות של משוררים כמו דורית ויסמן או אסתר ראב משוררת שלא זכתה לכבוד הראוי לה ומעטים שמיריה הולחנו ואני הלחנתי כמה שירים שלה לערב מיוחד .

ולעיתים קורה שאני מתוודע למשוררים רק בעקבות פניות להלחין אותם ואני מוצא בעקבות זה שאני מתחבר למשוררים  שלא כל כך שמעתי אליהם.

אלי : לדעתך יש עתיד להלחנת שירי המשוררים?

נתן : אני דווקא חושב שיש היום חזרה מסוימת לשירי משוררים.  למשל חמי רודנר שהלחין מחדש את פגישה אין קץ של נתן אלתרמן ולקח את הטקסט הקלאסי שנעמי שמר כבר הלחינה במקרה הזה הוריו היו חברים טובים של נעמי שמר.

אבל נכון  שמן הראוי שילחינו יותר שירי משוררים כי הרבה פעמים הטקסטים האלה הן קלסיקות ובימינו עם שפת הפזמונים הנחותה אתה שומע שיר כזה ואתה רואה מיד את ההבדל . ואני יכול להגיד לך שאני רואה בני נוער שיודעים שירים כאלה בעל פה בגלל החידוש ובגלל הלחנים.. אני חושב שזה אתגר ולא צריך לפחד מזה להפך זה רק תורם להצלחת היוצר.


רוב המוזיקאים שלנו כותבים את החומר והמילים שלהם בעצמם אולם התוצאות כתוצאה הן לעיתים עלובות ממש. מן הראוי היה שהם ירחיבו את אופקיהם ויחפשו שירים בספרים להלחנה וכך יצרו יצירות שהן מרשימות יותר באופן כללי.

אם מוזיקאים יפנו יותר למשוררים אמיתיים הם ישיגו אפקט שונה משהם משיגים עם פזמונאים  ובעל עוצמה רבה יותר לעין ערוך על אוזן הקהל.

אין ספק שיש היום פה ושם כמה זמרים שיוצרים שירה איכותית בנוסף למוזיקה האיכותית אולם מספרם למרבה הצער הוא מצומצם ביותר והרושם שנוצר הוא של גרפומניה שנוזלת ממש מהפזמון , ואין כל ספק שדף האיכות של התמליל הממוצע ירד בהרבה בשנים האחרונות והעילגות היא בולטת ומפזמונים אלה ילדים ובני נוער מרבים לצטט וכך העילגות רק "נדבקת".

ייתכן שזמרים אלו היו מצליחים יותר אם היו פותחים ספר שירים ובוחרים משם שיר שמדבר אליהם .

זמרים לתשומת ליבכם.
 


 


 
Bookmark and Share

 מפת העץ:
משקפת שדה - טור שבועי  /   יורם המזרחי  [17/07/2005 12:46:52] 
האם יש עתיד להלחנת שירי משוררים?  /  אלי אשד  [16/07/2005 00:00:03]  «- אתה כאן
 מאמר מעניין על נושא מעניין (אותי...)  /  רמי נוי  [16/07/2005 20:13:36] 
 תודה אלי אשד על כתבה מעניינת ביותר וגם אותי  /  דליה  [16/07/2005 20:32:34] 
ראיון עם עוזי דיין  /  רפי גטניו  [14/07/2005 23:26:58] 
דפי נחיתה   /   בניית אתריםבניית אתרים   /   הקמת פורוםהקמת פורום