רדיו יוּבל   רשימת דיוור תנאי שימוש (קולמוסנט ©) הרשמה עזרה מקלדת יוּבל

הנך מזוהה כ-    , להרשמה / התחברות לחץ כאן

תאריך: 25/05/2005 20:05:10
מאת:
  נסים ישעיהו 
נושא: דע מאין באת ולאן אתה הולך

 
דע מאין באת ולאן אתה הולך
נסים ישעיהו
 

 
לאחר היעדרות די ממושכת מכאן, עלה בדעתי להביא מדי פעם משהו מפרקי אבות שאותם נוהגים יהודים לקרוא בשבתות הקיץ. אל תקחו את זה כהתחייבות למשהו קבוע, אבל אני מקווה שמזמן לזמן אצליח להביא משהו.
 
מיוחדת היא מסכת זו בש"ס בכך שאינה דנה במצוות כמו כל המסכתות, אלא בדרך ארץ. או כדברי רבנו עובדיה ברטנורא בפירושו למשנה הראשונה במסכת:

שמסכת זו  אינה מיוסדת על פירוש מצוה ממצות התורה כשאר מסכתות שבמשנה, אלא כולה מוסרים ומדות, וחכמי אומות העולם ג"כ חברו ספרים כמו שבדו מלבם בדרכי המוסר כיצד יתנהג האדם עם חבירו; לפיכך התחיל התנא במסכת זו, משה קבל תורה מסיני; לומר לך שהמדות והמוסרים שבזו המסכתא, לא בדו אותם חכמי המשנה מלבם אלא אף אלו נאמרו בסיני:  

בשבת האחרונה קראנו את פרק ג´ והנה מעט הגיגים למשנה הפותחת את הפרק. וקודם ציטוט המשנה במלואה:

עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר: הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְּבָרִים וְאִי אַתָּה בָּא לִידֵי עֲבֵרָה: דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן. מֵאַיִן בָּאתָ? מִטִּפָּה סְרוּחָה. וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ? לִמְקוֹם עָפָר, רִמָּה וְתוֹלֵעָה. וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן? לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

במקום אחר עמדנו על השאלה מדוע אומר התנא הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְּבָרִים, הרי כל אחד יכול לספור ולראות שאמר שלושה דברים.

כאן נציע את התשובה הבאה: בעצה להסתכל בשלושה דברים, מציע לנו עקביא בן מהללאל כלל יסודי בהתייחסות לכל נושא: אין שום דבר שהוא מנותק ממה שקדם לו וממה שיבוא אחריו. לכל דבר יש התחלה, אמצע וסוף.
 
למשל, מדי פעם שומעים או קוראים ביקורת על עניין כזה או אחר; אנשים מביעים אי נחת מתופעות שונות ואף משונות בחיינו; אומר לנו עקביא בן מהללאל, זכרו שהנקודה הזאת שאתם מבקרים – אינה מנותקת מזו שקדמה לה, והיא גם מובילה לאנשהו.

ומהי תכלית ההתבוננות – וְאִי אַתָּה בָּא לִידֵי עֲבֵרָה:

עֲבֵרָה זה מלשון מעבר; התבוננות כזאת עשויה למנוע בעדי מלעבור לנתיב שלא תכננתי להגיע אליו ולא רציתי להיות בו. 

ומכאן להתבוננות המפורטת: דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן.

 
כבר במבט ראשון רואים שיש כאן עבר, הווה עתיד.

דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, זהו נתון שאין בידך לשנותו; אלה השורשים שלך. נקודה. יכול להיות שאילו שאלו אותך, היית בוחר אחרת, אבל כרגע זהו המצב. כך גם לגבי העתיד:

 

וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן, לְמָה שעושים היום יהיו תוצאות, והן אינן נתונות לשליטתו של העושה. השלב היחיד בו יש לאדם שליטה מסוימת, אפשרות לבחור נתיב, הוא ההווה, ובהווה השאלה היא:

 

וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ,

על יסוד המודעות מֵאַיִן בָּאתָ, ומתוך אחריות לתוצאות העתידיות, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן, על המעשים בהווה – שקול היטב את צעדיך כך שיתאימו לשורשים –  מֵאַיִן בָּאתָ, וגם הדין וחשבון הסופי, יהיה חיובי.

 
רובד נוסף שראוי לשים לב אליו בדברי התנא הוא, ששלושת מרכיבי ההתבוננות שלו תכליתם להביא את האדם לענווה. אבל כעת נעבור לאקטואליה:
 
דומה שכיום, לכל אחד יש ביקורת על מה שקורה או לא קורה אצלנו במדינה; לא נראה לי שאטעה קשות אם אומר שיש מכנה משותף לכל הביקורות: הן מתמקדות בנקודה, או לכל היותר בנקודות שיש לתקן. לא כל כך מוצאים ביקורת מתוך הבחנה שריבוי הנקודות הראויות לביקורת, הן בעצם קו רציף ולא נקודות אקראיות.
 
ברמה הטכנית, בהחלט יתכן שנקודה אחת אינה תקינה והיא תכשיל את כל המערכת; כך זה ברכב למשל, ובעוד עניינים טכניים.
 
ברמה המהותית-ערכית, כשל בנקודה אחת עלול ללמד על כשלון כולל, וכשל בהרבה נקודות – בהכרח מלמד על כישלון כולל.
 
מה שמלמד אותנו עקביא בן מהללאל, זה שהחיים הם רצף שמתחיל ומסתיים בנקודות שאינן בשליטתנו, אבל כל מה שבין אותן שתי נקודות – אכן בשליטתנו. ומה שבין אותן שתי נקודות – הוא קו ולא נקודות אקראיות.
 
כדאי לחשוב על כך, ואז אולי סוף סוף יהיה טוב ליהודים.
 
נסים ישעיהו, תנועת אור ישראל

 

 
Bookmark and Share

 מפת העץ:
משקפת שדה - טור שבועי  /   יורם המזרחי  [27/05/2005 11:24:37] 
דע מאין באת ולאן אתה הולך  /   נסים ישעיהו  [25/05/2005 20:05:10]  «- אתה כאן
 דע מאין ולאן  /  יועזר  [26/05/2005 08:10:29] 
 יפה דרשת מורי נסים ישעיהו ניסים ויפה שאלת יועזר  /  אבי גולדרייך  [26/05/2005 10:37:48] 
 התורה אינה מצמצמת גבולות.  /  תמיה  [26/05/2005 21:50:46] 
 הבחירה החופשית, לדעתי, קיימת בשלמותה.  /  תמיה  [26/05/2005 21:30:30] 
 תמיה יקרה, ברוכה הבאה.  /  יועזר  [26/05/2005 21:42:21] 
 רימה ותולעה-בטוח, זה המימד הפיזי.  /  תמיה  [26/05/2005 22:05:05] 
 אוי, טוב שהזכרת לי  /  יועזר  [26/05/2005 22:10:11] 
 הקישור  /  יועזר  [26/05/2005 22:16:10] 
 דוגלס אדאמס מעולה, מצטרפת לאניקה .  /  תמיה  [26/05/2005 22:28:19] 
 או, סופסוף מצטרף לכאן מישהו שבאמת מבין מה זה טוב  /  אניקה  [26/05/2005 23:18:34] 
 לניסים, יפה כתבת, זה תמיד אקטואלי. חג ל"ג בעומר שמח  /  רפי אשכנזי  [26/05/2005 22:26:39]  
 כיצד מצמצמים את חופש הבחירה  /  נסים ישעיהו  [28/05/2005 22:44:28] 
 (*****)  /  יועזר  [31/05/2005 14:53:28] 
 אוי יועזר  /  נסים ישעיהו  [31/05/2005 21:48:45] 
 הטיעון שלך ציקלי.... ה"  /  רמי נוי  [03/06/2005 21:40:04] 
אין אהבות רכות – יומן פיתוי. חלק ראשון (5)  /  יועזר  [24/05/2005 15:57:20] 
דפי נחיתה   /   בניית אתריםבניית אתרים   /   הקמת פורוםהקמת פורום