תאריך 08/11/2004 23:21:00
מאת שמעון מנדס
נושא הבריחה מן האמת

                                                   

הבריחה  מן  האמת

 

שמעון  מנדס

 

 

כאשר אתה מדבר עם אנשים ומתייחס ל"שקר בחברה הערבית", מיד צצות כל מיני הסתייגויות בנוסח: "וכי כולם שקרנים?". אבל מה לעשות כאשר מדובר כאן בתרבות של שקר. לכן בחרתי לסמן את הנושא כאל בריחה מן המציאות. אולי כותרת כזו יותר קל "לבלוע". כמובן שהנושא עולה כעת בהקשר של חייו של עראפאת לאחרונה. עוד כאן ב"מוקטעה", כל הסובבים אותו מן הפלסטינים, ובמיוחד חברי הכנסת אחמד טיבי ומחמד בראכֶּה, מהרו לציין כי עראפאת סובל משפעת (קלה או קשה אבל שפעת). איש מהם לא טרח לחשוב שמא הצבור ישאל: בשביל שפעת מגיעה משלחת של חמישה רופאים בכירים מתוניס? בשביל שפעת קשה מזעיקים חמישה רופאים בכירים מקהיר?

 

אבל מסתבר שזו הדרך למנוע הפיכות צבאיות או מהפכות אזרחיות בחברה הערבית. כאשר נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר נפטר בבית חולים בקהיר מהתקף לב, לא  מיהרו להודיע על כך ברבים. רק לאחר שסגנו אנואר סאדאת ווידא שהשליטה עוברת אליו, הוא הופיע אישית בטלביזיה וברדיו בעת ובעונה אחת להודיע על  מותו של ידידו, ולבכות את לכתו בדרך כל הארץ בשער בת-רבים. הוא הדין גם בעת רציחתו של סאדאת. חוסני מובארק אסר לדווח על מצבו האמיתי של הנשיא, עד אשר גם הוא ווידא שהשלטון בטוח בידיו. כך גם קרה כאשר המלך חוסיין נפטר ברבת-עמון. הדיווח על מותו של המלך נדחה ב-24 שעות עד שיובטח כי הצבא יצליח לוודא העברת שלטון מסודרת לבנו, הנסיך עבדאללה.

 

ברשות הפלסטינית המצב קצת שונה, כי שם יש בעיות שלא היו במצרים או בירדן. מצד אחד, "אשתו" של יאסר עראפאת רוצה לשים את ידיה על סכומי הכסף הגדולים, שעראפאת החזיק ברשותו  -  זה כל עניינה. מאידך, הצמרת הפוליטית המושחתת של הרשות רוצה לוודא שהשלטון יעבור לידים שלא יטהרו את  השחיתות. וחשוב מכל  שהרחוב הפלסטיני חושב אחרת, והאיש ברחוב תובע בחירות חדשות. אבל לאיש ברחוב אין כל כח לוודא ביצוע.

 

אם עשרה קבין של שקר ירדו על העולם, הרי שמצרים נטלה מהם תשעה. כי זאת לדעת, במצרים אם ברצונך שהמאזין לך יתייחס ברצינות לדבריך במשפט הבא, הוא חייב להקדים את המילה בצראחה. תרגום המילה הזו הוא כנות וגם אמת. במצרים כולם יודעים שכולם משקרים, אתה אף פעם לא מאמין לדברי זולתך. ולכן הקדמת המילה בצראחה כאילו באה להסיט את הדברים ממסלול השקר או ההבל אל מישור אחר, רציני יותר.

 

בתקופת שלטונו של גמאל עבד אל-נאצר במצרים, עורך העתון הרשמי אל-אהראם (אל-אהראם = הפירמידות) היה מחמד חסנין הייכַּל. השם חסנין במצרים של אותה תקופה היה כמעט שם נרדף לשם  נאצר, יען כי עורך אל-אהראם היה ידידו האישי של הנשיא המצרי. חסנין היה שופר התעמולה הגדול של הנשיא המצרי. היה לו טור שבועי שהתפרסם באל-אהראם בכל יום ששי, והטור נקרא בצראחה. כדי להמחיש לקורא את חשיבותו של המאמר, אפשר להקבילו, עם טריליון של הבדלות, למאמרו השבועי של עזריאל קרליבך במעריב בכל יום ששי  איפכא מסתברא.

 

משימתו של חסנין הייכל במאמר הנ"ל היתה לשאת את המצרי על כנפי הדמיון לפי כיוון הרוח שנאצר התווה. חשוב לדעת, כי עוד באותו היום של פרסום המאמר כבר היו התייחסויות בתחנות רדיו ערביות, ולמחרת היום גם עיתונים רבים ציטטו את רוח המאמר. צריך לזכור שהשאיפות של נאצר היו בשלושה מעגלים: המעגל הערבי, המעגל האיסלאמי והמעגל האפריקני. רוח הדברים צריכה להשכיח מן המצרי הפשוט את צרות היומיום שלו.

 

השקר בחברה הערבית זה דרך חיים. הפתגם הערבי אומר: תעיד לטובתי על הבייגל ואני אעיד לטובתך על ככר לחם (אשהד לי בכעכה ואשהד לך ברגיף). במשמע, אתה תעיד לטובתי שהבייגל שגנבתי הוא שלי, ואני אעיד לטובתך שככר הלחם שגנבת היא שלך.

 

אבל איך אמר שלמה המלך בקוהלת: "סוף דבר הכל נשמע", האמת תמיד צפה על פני המים.
 

 
 
 
 
 
 

 

 

   
מפת העץ
בקונגו מי צריך בורדל? מיכאל שרון  
הבריחה מן האמת שמעון מנדס  
 כמה תמיהות/פליאות ינאי  
 ינאי - לפחות לגבי סעיף 1, את הדברים האלה אמרו רפי גטניו  
 כן, ו.. אני צריך לקבל כ"אמת" על דיסאינפורמציה ינאי  
 למה דיסאינפרמציה ? על פי לא מעט מקורות, לערפאת זכות רפי גטניו  
 סביר / רוצה/ משאירה אותו חי... ינאי  
 המאמר הזה כולו הכללות שקריות ללא ביסוס לכך רמי נוי  
 רמי וינאי המדענים המהוללים שמעון מנדס  
 מר מנדס היקר ינאי  
 מה הקשר בין תגובתו של מנדס אבנר אברהם  
  איפה היית? אניקה   
 סיפור ארוך אבנר אברהם  
 "פעם, כשנשב ליד המדורה, נשתה חלב חם ונאכל עכברים אניקה  
 עכברים זה טעים? דוד סיון   
 לא טעים. אולי רק הקפיבארה capybara יועזר   
 לא חושבת שההיא הכירה כזה אניקה  
 מי שאמרה זאת חשבה שכן אניקה   
 זה הקשר ינאי  
 ניסיון החיים שלך באמת מרגש ומעורר ענין מתן לאוטמן  
 עמדות תיאורים ותפיסות דומות שמעתי מאיש חביב ואמין עלי חמוטל ירון  
 חמוטל ינאי  
 ראשית, מברוך לרפי על שידרוג האתר. שנית - מברוך למנדס אבנר אברהם  
 הצלחת לתאר היטב את התרבות הישראלית החפיפניקית, בהחלט ינאי   
 אין ספק שאתה חפיפניק. מעולם לא טענתי אחרת אבנר אברהם   
 לשמעון: לשם שינוי אני מסכים אתך. אבל... דוד פלד  
 קיים שוני עמוק בין התרבות המערבית למיזרחית יודית  
 לשמעון מנדס: תודה על המאמר המאיר והמחכים. רפי אשכנזי   
 נהניתי לקרוא את כתבתו של מזרחן וותיק וטוב מיכאל שרון  
 מיכאל, אולי תכתוב לנו מאמר על חתולים? אניקה  
 בבקשה, ובינתיים יש גם: החתול מיכאל שרון  
 שרון, עכברושים לא הדביקו בדבר השחור יודית  
 ליודית: וגם עינתה למוות אינדיאנים מסכנים בדרום אמריקה מיכאל שרון  
 לא הכנסיה רדפה איניאנים ביבשת אמריקה יודית  
 תודה אניקה  
 מדוע לא? הצעתי לו להשתלב. הוא עוסק בזכויות האדם מיכאל שרון  
 מדוע אני חוזר על הדברים ? שמעון מנדס  
 מצויין, יצרת את הגולם - בר סמכא - ועכשיו אתה על קרקע בטוחה ינאי  
 לאור נסיונך בתרבות הערבית אבנר אברהם  
 רציתי לשאול אותה שאלה אבי גולדרייך  
 רציתי לשאול שאלה (את אבנר ואבי) חמוטל ירון  
 ואני רוצה לענות תשובה דווקא יודית  
 הצטערתי מאוד על כך שלא הפכתם את אמי לערביָּה ינאי  
 תודה מנדס. למה בן גוריון לא יכול היה לסלול כביש כזה בתוך מיכאל שרון  
 כמי שקרא הרבה על ההיסטוריה של התקופה ההיא רמי נוי  
 ממליץ לך לקרוא את "השלום שחמק" של איתמר רבינוביץ´ דוד פלד  
 אתה יכול לקרוא עוד הרבה ספרים, אבנר אברהם  
 מנדס, אם המצרים ירצו לתת את חוף אל עריש לפסלסטינים אבנר אברהם  
האור הפנימי: תיאוריה של המודעות - חלק ג´ רמי נוי  
הקמת פורום דפי נחיתה   /   הקמת פורום הקמת פורום